CHOREA 9
Strona główna / Projekty / Schulz - Grotowski: przekraczanie granic

Schulz - Grotowski: przekraczanie granic

W październiku i listopadzie i grudniu 2021 Teatr CHOREA zrealizował projekt "Schulz - Grotowski: przekraczanie granic". W ramach projektu zaprezentowaliśmy nasze dwa spektakle - "Schulz: Pętla" (online we Lwowskim Akademickim Teatrze im. Łesia Kurbasa i na żywo na scenie Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi)  oraz "ja, bóg" (online i na żywo we Lwowskim Akademickim Teatrze im. Łesia Kurbasa). W ramach projektu Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka i Konrad Dworakowski przeprowadzili także zamknięte sesje mistrzowskich warsztatów teatralnych, we Lwowskim Akademickim Teatrze im. Łesia Kurbasa oraz na Lwowskim Uniwersytecie Narodowym im. Iwana Franki.

 

 

 

Harmonogram projektu: 


* Spektakl "Schulz: Pętla", na podstawie twórczości Brunona Schulza
reż. Konrad Dworakowski

data: 30 października 2021 (sobota)
godzina: 18:00 (czasu polskiego) / 19:00 (czasu ukraińskiego)
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce sztuki w Łodzi (spektakl na żywo) / scena Lwowskiego Akademickiego Teatru im. Łesia Kurbasa (spektakl online - live stream)
 

* Spektakl "ja, bóg", na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego
reż. Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka

data: 3 listopada 2021 (środa)
godzina: 18:00 (czasu polskiego) / 19:00 (czasu ukraińskiego)
miejsce: scena oraz kanał YouTube Lwowskiego Akademickiego Teatru im. Łesia Kurbasa (transmisja online spektaklu)

data: 3, 4 grudnia 2021 (piątek, sobota)
godzina: 19:00
miejsce: Lwowski Akademicki Teatr im. Łesia Kurbasa (spektakl na żywo)

 

 

Informajce o projekcie

 

Projekt "Schulz - Grotowski: przekraczanie granic", zakłada przeprowadzenie działań artystycznych we Lwowie i stanowi kontynuację zadania "Pogranicze Kultur. Teatr CHOREA w dialogu z Ukrainą" zrealizowanego przez Teatr CHOREA w 2020 roku, w formie online, w ramach programu IAM-u "Kulturalne pomosty".

 

W październiku, listopadzie i grudniu 2021 Teatr CHOREA zaprezentował we Lwowie - w formule online i na żywo - teatralny dyptyk: spektakl „Schulz: Pętla” w reżyserii Konrada Dworakowskiego, zrealizowany na podstawie "Sklepów cynamonowych" i "Sanatorium pod Klepsydrą", oraz spektakl ”ja, bóg” w reżyserii Tomasza Rodowicza i Joanny Chmieleckiej, na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego. Podzieliliśmy się również naszymi metodami i technikami pracy, podczas zamkniętych sesji intensywnych mistrzowskich warsztatów teatralnych, które dla lwowskich aktorów, studentów i twórców teatralnych poprowadzili Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka i Konrad Dworakowski.

 

Bruno Schulz to polski pisarz niezwykle ważny dla ukraińskiej kultury, jego twórczość niezmiennie mocno wybrzmiewa na zachodzie Ukrainy, nie tylko przez doroczny schulzowski festiwal w Drohobyczu. Myśl teatralna Jerzego Grotowskiego, wciąż uznawanego na Ukrainie za najważniejszego reżysera XX wieku, jest nie tylko inspiracją, stanowi także narzędzie pracy dla wielu reżyserów i grup teatralnych, zarówno w awangardowych realizacjach, jak i w wielu teatrach repertuarowych.

 

 

Spektakl „Schulz: Pętla”

Na podstawie twórczości Brunona Schulza
Reżyseria: Konrad Dworakowski
Muzyka: Paweł Odorowicz
Projekt scenografii i kostiumów: Konrad Dworakowski
Kostiumy i elementy scenografii: Anna Adamiak
Wykonanie scenografii: Jacek Szumacher, Adam Galicki
Konsultacja choreograficzna: Joanna Jaworska-Maciaszek
Wizualizacje: Rami Shaya / HOLLYBABA
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Przemysław Buksiński, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Tomasz Rodowicz
Muzycy: Konrad Dworakowski / Przemysław Buksiński (lira korbowa, głos), Paweł Odorowicz (altówka), Małgorzata Pawluk / Zofia Łęczycka (wiolonczela)
Światło: Tomasz Krukowski / Maciej Kobalczyk
Dźwięk: Marcin Dobijański / Tomasz Krukowski
Plakat / baner: Sweet Jesus
Kierowniczka produkcji: Majka Justyna
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Premiera: 18 października 2020, godz. 19.00, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

 

„Schulz: Pętla” jest twórczą interpretacją prozy Brunona Schulza, która staje się zarówno punktem wyjścia jak i szkieletem całej historii. 

 

Poprzez poszukiwanie i przekraczanie granic pomiędzy ludzkim ciałem a materią, próbujemy wejść w proces twórczy sugerowany przez Jakuba - bohatera opowiadań, w kluczowym dla autora „Traktacie o manekinach”. Próbujemy metaforycznie wejść w kompetencje Stwórcy, by wykreować na scenie człowieka „na obraz i podobieństwo manekina” z wszelkimi konsekwencjami tego nadużycia. Nasza uzurpatorska wizja, prowadzi nas przez doświadczenia, które badają konsekwencje tego czynu.

 

Dotykamy tematu pamięci, tego jak kształtuje naszą fizyczność i jak wpływa na duchowy aspekt naszego bytu. Chcemy stworzyć metaforę świata zmierzając wraz z bohaterami do źródeł, wiedząc, że jest to cel niemożliwy. Tę niemożność traktujemy jako przywilej naszej wyobraźni, która poszukując odpowiedzi nieustannie podsuwa nam hipotezy. Chcemy dotrzeć do naszych indywidualnych mitologii, próbując sprostać rzeczywistości, która nas otacza, odkryć nasz mit założycielski.

 

Filozoficzno-poetycka refleksja o naszych ojcach, mitach, naszych kamieniach węgielnych. Nie szukamy odpowiedzi, pytamy. Próbujemy dotrzeć do tego co nas konstytuuje, przyglądamy się temu jak historie indywidualne i nasza wspólna historia nas kształtują. Próbujemy odczytać między słowami Brunona Schulza inspiracje do opowiadania o nas samych. Sprawdzamy jak zagęszczają się napięcia pomiędzy nimi. W spektaklu, idąc za sugestią autora, próbujemy przejść proces, który opisuje w manifeście jakim jest „Mityzacja rzeczywistości”. Próbujemy dotrzeć do naszego źródłosłowia przechodząc ten proces na próbę, wiedząc, że niejednoznaczność wspomnień i wrażeń i tak nam na to nie pozwoli.  

 

Spektakl jest realizacją teorii teatrów równoległych, którą na potrzeby naszej twórczości wcielamy w „Pętli”, dążąc do stworzenia osobnych narracji: tej która jest na scenie i tej, którą tworzycie we własnej wyobraźni posługując się naszymi obrazami i sugestiami.   

 

 

Spektakl „ja, bóg”

Na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego
Reżyseria i obsada: Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Opracowanie tekstów i scenariusz: Dariusz Kosiński, Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Konsultacje reżyserskie: Waldemar Raźniak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Ruch sceniczny: Joanna Jaworska-Maciaszek
Projekt scenografii: Andrzej Dworakowski, Tomasz Rodowicz
Wykonanie scenografii: Marcin Czajkowski, Malina Wojciechowska
Wykonanie kostiumów: Anna Przybyt
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Teaser/Trailer: Rami Shaya
Projekt plakatu/banera: Katarzyna Jasińska – Gra-Fika
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Pokaz przedpremierowy: 22 czerwca 2019, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Fotografii "Fotofestival 2019"
Premiera: 23 sierpnia 2019, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2019

 

Spektakl „ja, bóg” sięga do niezbadanej i mało znanej części działalności artystycznej Jerzego Grotowskiego, dotykając jednocześnie jego najważniejszej osobistej problematyki. Jest kameralną opowieścią o najważniejszej drodze poszukiwań Grotowskiego w teatrze i w życiu. Dotyka jego najbardziej duchowych pytań. Duet - Tomasz Rodowicz i Joanna Chmielecka - ustawia ten spektakl w perspektywie poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze pytanie jakie może sobie zadać człowiek - o istnienie/nieistnienie boga. Jak poznać to co jest niepoznawalne? W jaki sposób można zajrzeć na „drugą stronę”? Duet aktorski rozgrywa te pytania na podstawowych opozycjach/biegunach: życie-śmierć, mężczyzna-kobieta, człowiek-bóg, zdrowie-choroba, młodość-starość.

 

 

Intensywne mistrzowskie warsztaty Teatru CHOREA i Konrada Dworakowskiego

 

Warsztaty Teatru CHOREA to intensywny trening aktorski i szansa doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei – trójjedni, czyli połączenia ruchu, dźwięku i słowa w jednym działaniu. W trakcie warsztatów koncentrujemy się na pracy w grupie, pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych form ekspresji jednocześnie. Staramy się uruchomić organiczność aktora na sposób zbliżony do tego jak definiował ją Grotowski. W metodzie CHOREI zawsze obecne są dwa główne wyznaczniki jakości: intensywność i ryzyko – zarówno fizyczne jak i to wynikające z konieczności przełamania własnych ograniczeń. Nie chodzi nam o pokazywanie i uczenie technik, ale o uruchomienie kreatywności każdego z uczestników. W trakcie naszych warsztatów zawsze dążymy do stworzenia nowego, twórczego spotkania i kreatywnego, artystycznego wydarzenia.

 

 

Zdjęcie: Tomasz Ogorodowczyk

 

 

Organizator:

teatrCHOREA logo color

 

Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

LOGO niepodegla IAMEN COLOR



Partnerzy:

LOGO LES KURBAS 2    uniwersytet lwowski    fabryka sztuki