Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" na ŁST

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" na ŁST

05.12.2010
Łódzkie Spotkania Teatralne

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi, w ramach Łódzkich Spotkań Teatralnych 2010 organizowanych przez Ośrodek Teatralny Łódzkiego Domu Kultury.

data: 5 grudnia 2010
godzina: 14:30
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety/informacje: http://www.ldk.lodz.pl/home/nPage/10/b10

Po spotkaniu, około godziny 16:00, zapraszamy na spotkanie reżysera i artystów z publicznością.

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Łodzi

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Łodzi

23.11.2010
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi. 

data: 23 listopada 2010
godzina: 20:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 20 zł (ulgowy) / 25 zł (normalny) 
rezerwacje/informacje: pola.amber@fabrykasztuki.org, 42 646 88 65

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" we Wrocławiu

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" we Wrocławiu

20-22.11.2010
Instytut Grotowskiego we Wrocławiu

Zapraszamy na pokazy spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, w Sali Teatru Laboratorium, w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

data: 20, 21, 22 listopada 2010
godzina: 19:00
miejsce: Sala Teatru Laboratorium, Wrocław,  Rynek-Ratusz 27
bilety: 20 zł (normalny) / 15 zł (ulgowy) 
rezerwacje/informacje: sekretariat@grotowski-institute.art.pl, 71 344 53 20

Po spektaklu, ok. godziny 20:30, zapraszamy na spotkania twórców spektaklu z widzami.

  

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Projekt "Laboratorium Tańca"

Projekt "Laboratorium Tańca"

14-19.11.2010
Teatr CHOREA

Zapraszamy do udziału w wydarzeniach - spektaklach, warsztatach i spotkaniach - odbywających się w ramach projektu edukacyjno-artystycznego "Laboratorium Tańca", który został zorganizowany przez Ośrodek Teatralny Łódzkiego Domu Kultury, Fabrykę Sztuki w Łodzi i Teatr CHOREA.

data: 14-19 listopada 2010
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Harmonogram wydarzenia:

niedziela / 14 listopada 2010
g. 18:00 - I pokaz premierowy spektaklu “Antyk - taniec w Re-konstrukcji” - Teatr CHOREA
g. 20:00 - II pokaz premierowy spektaklu “Antyk - taniec w Re-konstrukcji” - Teatr CHOREA

poniedziałek / 15 listopada 2010
g. 15:00 - 20:00 - warsztaty Roberta M. Haydena “Polerowanie lustra”
g. 20:30 - spektakl “Roboczogodziny czyli kobiecość krańcowa” - Teatr Tańca PRO
g. 21:30 - spektakl “a3″ - ATT Pracownia Fizyczna
g. 22:10 - spotkanie twórców i publiczności

wtorek / 16 listopada 2010
g. 15:00 - 18:30 - warsztaty Roberta M. Haydena “Polerowanie lustra”
g. 19:00 - “Dźwięk ruchu& ruch dźwięku”- spotkanie z Robertem M. Haydenem

środa / 17 listopada 2010
g. 15.00 - 20:00 - warsztaty Roberta M. Haydena “Polerowanie lustra”
g. 20:30 - spektakl “Borderline”- Teatr Tańca PRO
g. 21:15 - spektakl “Upadek”- monodram Janusza Adama Biedrzyckiego

czwartek / 18 listopada 2010
g. 15.00 - 20:00 - warsztaty Roberta M. Haydena “Polerowanie lustra”

piątek / 19 listopada 2010
g. 15.00 - 20:00 - warsztaty Roberta M. Haydena “Polerowanie lustra”

 

Projekt “Laboratorium Tańca” został zorganizowany przez Ośrodek Teatralny Łódzkiego Domu Kultury, Fabrykę Sztuki w Łodzi i Teatr CHOREA.

 

więcej

Premiera spektaklu "Koguty, borsuki i inne kozły"

Premiera spektaklu "Koguty, borsuki i inne kozły"

14.11.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Koguty, borsuki i inne kozły" Teatru CHOREA, w reżyserii Igi Załęcznej, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi, w ramach finału projektu “Antyk-Taniec w Re-Konstrukcji”, realizowanego ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

data: 14 listopada 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

SKORUPY/ FRAGMENTY/ CIAŁO SPĘKANE / ZAMKNIĘTE W BEZRUCHU/ W KLASYCZNYM KANONIE/ W WYRZEŹBIONYM GEŚCIE/ GEŚCIE NIEPEŁNYM/ OKALECZONYM PRZEZ CZAS/ SKÓRA/ MIĘKKA/ ROZPIĘTA NA KOŚCIACH/ RZEZBA MIĘŚNI/ ODDECH/ RYTM/ LINIA RUCHU/ CIAŁO PODĄŻAJĄCE/ CZYTAJĄCE Z FRAGMENTÓW/ ŻYWE/ W PRZESTREZNI NIEWIADOMEGO/ DOPEŁNIAJĄCE/ W NIEUSTAJĄCYM RUCHU

Projekt "Koguty, borsuki i inne kozły"to kolejny etap pracy nad ruchem Antycznej Grecji prowadzony przez tancerzy i aktorów Teatru Chorea. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji, a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu.

"Koguty, borsuki i inne kozły" stowarzyszenia Chorea, tancerze w zabawny, ale też dowodzący niezwykłej świadomości własnego ciała sposób - pokazali m.in., jak na przestrzeni wieków ludzkość komunikowała się ze sobą za pomocą ciała. Efekt: humorystyczne tańce godowe, plemienne, stroszenie piórek przy okazji walki o samicę czy przywództwo w stadzie, również współczesnym. Z kolei Pracownia Fizyczna przy instrumentarium muzyków z SzaZy w "Zdarzeniach - Improwizacjach" zaprezentowała coś na kształt własnej próby do spektaklu, dworując sobie ze wszystkich. Efekt: trochę błazenady, trochę groteski, dystansu do samych siebie, mnóstwo dobrego tańca.

Reżyseria: Iga Załęczna
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Katarzyna Pękała, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Tomasz Ciesielski
Premiera: 14 listopada 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

Projekt „Antyk - taniec w Re-Konstrukcji” to kolejny etap pracy nad ruchem Antycznej Grecji. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu. Studiując starożytne źródła ikonograficzne, literackie oraz muzyczne opracowane zostały podstawy techniki tańca i swoistej estetyki ruchu.

Od wielu lat zajmujemy się pracą nad reinterpretacją antycznych źródeł jako materią o ciągle żywym potencjale twórczym. Poszukiwania te zainicjowane w Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach w 2000  roku,  prowadzone pod kierunkiem Elżbiety Rojek i Doroty Porowskiej, doprowadziły do sformułowania się i zainicjowania działalności  formacji tanecznej - Tańce Labiryntu.
Projekt, przez udział w nim współtwórców formacji Tańców Labiryntu, to przede wszystkim próba wypracowania metod pracy, które pozwoliły stworzyć nowy materiał choreograficzny. Pracując nad nim sięgaliśmy do starożytności, wykorzystując między innymi  współczesne techniki wykonawcze obecne w tańcu, teatrze tańca, oraz szeroko pojętym teatrze fizycznym.

W ramach projektu odbyły się sesje warsztatów mających na celu naukę choreografii powstałej w wyniku intensywnych badań i analiz ikonografii antycznej (głównie malowideł z VI i V w p.n.e.), przedstawiającej mityczne postacie menad, satyrów czy wojowników w tańcu. Praca obejmowała choreografie satyrowe, menadyczne, oraz układy gestów lamentacyjnych. Nauka choreografii opierała się na technikach pracy, związanych z budowaniem świadomości własnego ciała, oraz traktowaniem gestu i oddechu jako specyficznego środka „umuzyczniania” ruchu. Z drugiej strony podstawą pracy był rytm, wobec którego i w którym osadzone jest tańczące ciało.

Warsztaty poprowadzili: Iga Załęczna i Janusz Adam Biedrzycki - członkowie Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. Współzałożyciele grupy Tańców Labiryntu grupy artystyczno-badawczej zajmującej się próbą rekonstrukcji tańców antycznych. Projekt powołany został w 2002 roku przez Elżbietę Rojek i Dorotę Porowską.

Harmonogram warsztatów:
10, 24 maja 2010
7, 14.21 czerwca 2010
20, 27 września 2010
18, 25 października 2010
8 listopada 2010

Projekt realizowany ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

 

więcej

Projekt "Strefa Teatru"

Projekt "Strefa Teatru"

20-27.10.2010
Strefa Teatru

Zapraszamy na pokazy spektakli "Gry [w] Pana Cogito" i "Antygona", które odbędą się w wybranych miastach województwa łódzkiego, w ramach projektu edukacyjno-artystycznego "Strefa Teatru - regionalny objazd teatralny", dofinansowanego przez Urząd Marszałkowski w Łodzi.

Pozytywne doświadczenia zdobyte podczas projektu “Teatr Polska 2009”, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie, zainspirowały Teatr CHOREA do podjęcia podobnego wyzwania. Przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, w dniach 20- 27 października 2010, CHOREA wyrusza w objazd po województwie łódzkim, z warsztatami oraz dwoma spektaklami: “Gry [w] Pana Cogito” w reżyserii Tomasza Rodowicza, oraz “Antygona" w reżyserii Doroty Porowskiej.


Harmonogram projektu:

20 października 2010, godz. 19:30 - spektakl “Gry [w] Pana Cogito”, Teatr Pinokio w Łodzi 

21 października 2010, godz. 12:00 - spektakl ”Gry [w] Pana Cogito”, Warckie Centrum Kultury (ul. Kościuszki 9/11, Warta)

22 października 2010, godz. 13:00 - spektakl “Gry [w] Pana Cogito”, Łowicki Ośrodek Kultury (ul. Podrzeczna 20, Łowicz)

24 października 2010, godz. 19:00 - spektakl “Antygona”, Fabryka Sztuki w Łodzi (ul. Tymienieckiego 3, Łódź)

25 października 2010, godz. 19:00 - spektakl “Antygona”, Młodzieżowe Centrum Kultury / siedziba Teatru Realistycznego (ul. Reymonta 33, Skierniewice)

26 października 2010, godz. 12:00 - spektakl “Antygona”, Sieradzkie Centrum Kultury / Teatr Miejski (ul. Dominikańska 19, Sieradz)

27 października 2010, godz. 12:00 - spektakl “Gry (w) Pana Cogito”, Miejski Ośrodek Kultury (ul. 3 Maja 12, Piotrków Trybunalski)

 

„Strefa Teatru - regionalny objazd teatralny. Projekt edukacyjno-artystyczny” został dofinansowany przez Urząd Marszałkowski w Łodzi.

 

więcej

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Łodzi

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Łodzi

21-22.09.2010
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pierwsze popremierowe pokazy spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi. 

data: 21, 22 września 2010
godzina: 19:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 20 zł (ulgowy) / 25 zł (normalny) 
rezerwacje/informacje: pola.amber@fabrykasztuki.org, 42 646 88 65

 

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

21.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę monodramu "Upadek - Psychosomatic GAYm", w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego z Teatru CHOREA, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 21 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

13-20.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi. 

data: 13, 20 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

więcej

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

15.08.2010
Klub Wytwórnia, Łódź

Zapraszamy na premierę Koncerty "Antyk/Trans/Formacja" Teatru CHOREA, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Krzyżanowskiego, w  Klubie Wytwórnia w Łodzi, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010.

data: 15 sierpnia 2010
miejsce: Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

Po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi Chorea przygotowała zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamiczej, współczesnej dźwiękowej transformacji.

Teatr Chorea od wielu lat interesuje się muzyką antycznej Grecji, będącą niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Do tej pory była to głównie praca nad pieśniami, tekstami antycznych dramatów, rekonstrukcja antycznych instrumentów pod kierownictwem Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego.

Chorea wielokrotnie prezentowała swoją muzykę w różnych częściach Europy (Polska, Dania, Wielka Brytania, Niemcy, Grecja, Bułgaria) i w Stanach Zjednoczonych.

Koncert Antyk/Trans/Formacja zrodził się z potrzeby skonfrontowania materiału z nowoczesnym brzmieniem i współczesnym instrumentarium – na przykład najstarszy, zachowany niemal w całości Pean Delficki datowany na 127 r. p.n.e zestawiony z electric piano, sekcją dętą i efektami elektornicznymi i kilkunastoosobowym chórem.

„Stary” materiał w nowoczesnych aranżacjach Tomasza Krzyżanowskiego i Macieja Maciaszka daje intrygującą muzyczną miksturę orientalnej melodyki, jazzowej harmonii i bliskowschodniej rytmiki.

Wielowymiarowość koncertu budują choreografie Igi Załęcznej i Adama Janusza Biedrzyckiego inspirowane ikonografią Antyku. Koncert urozmaicają imponujące wizualizacje Marii Porzyc.

Rekonstrukcja i adaptacja muzyki Antycznej Grecji: Maciej Rychły
Aranżacja i instrumentalizacja: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Wizualizacje: Maria Porzyc
Muzycy: Krzysztof Brzeziński - instrumenty klawiszowe, Sebastian Klim - gitara basowa, Maciej Maciaszek - trąbka, Kuba Michalski - waltornia, Bartek Stępień - perkusja, Patryk Wagner - saksofon, Piotr Zawada - puzon
Chór: Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Dorota Porowska, Hubert Domański, Sean Palmer, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz
Premiera: 15 sierpnia 2010, Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Archiwum

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.