Schulz Petla foto HOLLYBABA 5
Schulz Petla foto HOLLYBABA 28
Schulz Petla foto HOLLYBABA 9
Schulz Petla foto HOLLYBABA 25
Schulz Petla foto HOLLYBABA 23
Schulz Petla foto HOLLYBABA 8
Schulz Petla foto HOLLYBABA 20
Schulz Petla foto HOLLYBABA 14
Schulz Petla foto HOLLYBABA 6
Schulz Petla foto HOLLYBABA 11
Schulz Petla foto HOLLYBABA 10
Schulz Petla foto HOLLYBABA 41
Schulz Petla foto HOLLYBABA 33
Strona główna / Spektakle / Aktualne / Schulz: Pętla

Schulz: Pętla

Spektakl na podstawie twórczości Brunona Schulza

Reżyseria: Konrad Dworakowski

Muzyka: Paweł Odorowicz

Projekt scenografii i kostiumów: Konrad Dworakowski

Kostiumy i elementy scenografii: Anna Adamiak

Wykonanie scenografii: Jacek Szumacher, Adam Galicki

Konsultacja choreograficzna: Joanna Jaworska-Maciaszek

Wizualizacje: Hollybaba

Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Tomasz Rodowicz

Muzycy: Konrad Dworakowski (lira korbowa, głos), Zofia Łęczycka (wiolonczela), Paweł Odorowicz (altówka), Małgorzata Pawluk (wiolonczela)

Światło: Tomasz Krukowski

Dźwięk: Marcin Dobijański

Plakat / baner: Sweet Jesus

Kierowniczka produkcji: Majka Justyna

Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi

Premiera: 18 października 2020, godz. 19.00, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

Czas trwania: 80 minut

Wiek widzów: 14 +

 

 

 

„Istotą rzeczywistości jest sens. Co nie ma sensu, nie jest dla nas rzeczywiste. Każdy fragment rzeczywistości żyje dzięki temu, że ma udział w jakimś sensie uniwersalnym.”

 

„Nie ma ani okruszyny wśród naszych idei, która by nie pochodziła z mitologii - nie była przeobrażoną, okaleczoną, przeistoczoną mitologią. Najpierwotniejszą funkcją ducha jest bajanie, jest tworzenie „historyj”.”

 

„Schulz: Pętla” jest twórczą interpretacją prozy Brunona Schulza, która staje się zarówno punktem wyjścia jak i szkieletem całej historii. 

Poprzez poszukiwanie i przekraczanie granic pomiędzy ludzkim ciałem a materią, spróbujemy wejść w proces twórczy sugerowany przez Jakuba - bohatera opowiadań, w kluczowym dla autora „Traktacie o manekinach”. Spróbujemy metaforycznie wejść w kompetencje Stwórcy, by wykreować na scenie człowieka „na obraz i podobieństwo manekina” z wszelkimi konsekwencjami tego nadużycia. Nasza uzurpatorska wizja, poprowadzi nas przez doświadczenia, które zbadają konsekwencje tego czynu.

Dotykamy tematu pamięci, tego jak kształtuje naszą fizyczność i jak wpływa na duchowy aspekt naszego bytu. Chcemy stworzyć metaforę świata zmierzając wraz z bohaterami do źródeł, wiedząc, że jest to cel niemożliwy. Tę niemożność traktujemy jako przywilej naszej wobrani, która poszukując odpowiedzi nieustannie podsuwa nam hipotezy. Chcemy dotrzeć do naszych indywidualnych mitologii, próbując sprostać rzeczywistości, która nas otacza, odkryć nasz mit założycielski.

Filozoficzno-poetycka refleksja o naszych ojcach, mitach, naszych kamieniach węgielnych. Nie szukamy odpowiedzi, pytamy. Próbujemy dotrzeć do tego co nas konstytuuje, przyglądamy się temu jak historie indywidualne i nasza wspólna historia nas kształtują. Próbujemy odczytać między słowami Brunona Schulza inspiracje do opowiadania o nas samych. Sprawdzamy jak zagęszczają się napięcia pomiędzy nimi. W spektaklu idąc za sugestią autora próbujemy przejść proces, który opisuje w manifeście jakim jest „Mityzacja rzeczywistości”. Próbujemy dotrzeć do naszego źródłosłowia przechodząc ten proces na próbę, wiedząc, że niejednoznaczność wspomnień i wrażeń i tak nam na to nie pozwoli.
 

Spektakl jest realizacją teorii teatrów równoległych, którą na potrzeby naszej twórczości wcielamy w „Pętli”, dążąc do stworzenia osobnych narracji: tej która jest na scenie i tej, którą tworzycie we własnej wyobraźni posługując się naszymi obrazami i sugestiami.   

„Słowo w potocznym dzisiejszym znaczeniu jest już tylko fragmentem, rudymentem jakiejś dawnej wszechobejmującej, integralnej mitologii. Dlatego jest w nim dążność do odrastania, do regeneracji, do uzupełniania się w pełny sens. Życie słowa polega na tym, że napina się ono, pręży do tysięcy połączeń, jak poćwiartowane ciało węża z legendy, którego kawałki szukają się wzajemnie w ciemności.”

 

 

„Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura - Interwencje 2020”.

 2020 NCK dofinans interwencje RGB