014 20111018 17 58 48 IMG 9997
027 20111118 19 18 40 IMG 1433
oratorium 1
oratorium 3
Strona główna / Projekty / Oratorium Dance Project

Oratorium Dance Project

ORATORIUM DANCE PROJECT – CHOREA – Łódź, to międzynarodowy edukacyjno-artystyczny projekt taneczno-muzyczny, realizowany w 2011 i 2012 roku, na 200-osobową grupę artystów, zawodowców i amatorów. Przecina on całe nasze miasto wzdłuż i wszerz, by połączyć trzy generacje oraz ludzi pochodzących z bardzo różnych środowisk łódzkich, którzy w innych okolicznościach nie mieliby szansy na spotkanie… To wyzwanie które rzucamy temu szaremu miastu. To pytanie o naszą tożsamość, nasz gniew/wściekłość i miłość.

 

 

 

"Oratorium Dance Project" rozpoczął się od serii warsztatów przperowadzonych przez Teatr CHOREA w łódzkich szkołach, ośrodkach wychowawczych, ośrodkach MONAR i MOPS, w których wzięło udział ponad 500 młodych uczestników. Z grupy tej wybrano 120 osób. Ostatecznie w projekcie wzięło udział i wytrwało do końca 100.

 

Celem projeku było nie tylko zwrócenie się do środowisk defaworyzowanych, ale przede wszystkim do grup społecznych, które na codzień nie mają styczności ze sztuką. Kryterium uczestnictwa nie była defaworyzacja, ale talent.

Innym założeniem było doprowadzenie do spotkania w przestrzeni sztuk performatywnych różnych generacji i integrowanie osób z 3 grup wiekowych: 8-12, 13-35 oraz dorosłych "50+".

 

Kolejnym zamierzeniem zrealizowanym z pełnymm sukcesem było spotkanie wysokiej klasy profesjonalistów z dziedziny tańca i muzyki z utalentowanymi amatorami, i zniwelowanie różnic poziomu wykonawczego.

 

W odróżnieniu od innych podobnych projektów społeczno-artystycznych muzykę do "Oratorium Dance Project" skomponowali specjalnie na potrzeby tego projektu Tomasz Krzyżanowski i Maciej Maciaszek, muzycy CHOREI. Choreografia również współtworzona była od nowa przez uczestników i liderów poszczególnych grup, pod kierunkiem wybitnego amerykańskiego choreografa i tancerza Roberta M. Haydena, przy współpracy tancerzyz grupy Earthfall z Walii. Widowisko wyreżyserował Tomasz Rodowicz, lider Teatru CHOREA.

 

 

"Nie próbujemy tworzyć rekonstrukcji, enklaw ani odtwarzać kontekstu estetycznego, który by pozwalał na najpełniejsze oddanie odległych i współczesnych tradycji, ale sięgamy po źródło, motyw, fragment i staramy się nim uderzyć, odbić od fabrycznych murów, od kawałka blachy, rozpadającej się cegły i betonowej podłogi, by coś w sobie samych zobaczyć i usłyszeć.

 

To poszukiwanie swojego miejsca i swojej drogi w bieganiu po moście pomiędzy czymś bardzo odległym a czymś bardzo współczesnym. Pomiędzy pytaniem kim mamy być, a pytaniem kim byli geniusze, którzy byli wygnani, płonęli za nas na stosach, lub kończyli jako szaleńcy. Wtedy Eurypides, Arystofanes, zadają nam te same pytania.

 

Po to jest teatr, żeby nie szukać tożsamości przez ścianę ekranu, przez zero-jedynkowe wartościowanie, ale usłyszeć bezpośrednio „w realu” od innego człowieka komunikat, w którym na różne sposoby będzie zadawane to samo pytanie: kim jesteśmy, w jaki sposób działamy, po co, dla kogo? Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga."

(Tomasz Rodowicz)

 

 

“Oratorium Dance Project” został uznany przez mieszkańców Łodzi za najważniejsze wydarzenie kulturalne 2011 roku i otrzymał nagrodę “Energia Kultury”, a także nagrodę “Punkt dla Łodzi” przyznawaną przez organizacje pozarządowe oraz “Złotą Maskę” od łódzkiego środowiska teatralnego.

 

W sposób oczywisty dla uczestników projektu praca nad “Oratorium Dance Project” zaowocowała udziałem w kolejnych działaniach społeczno-artystycznych CHOREI i Fabryki Sztuki, takich jak:

- projekty muzyczne: “Chór Teatru CHOREA" (dawniej "Wielki Chór Młodej CHOREI”), “Gilgamesz”, "Koncert Pieśni Antycznych", “Lulabajki”, "Rytm języka", "Spojrzystość", 
- projekty teatralne i performatywne: “Szpera 42″, “Bachantki”, „DERBY.Białoczerwoni”, “Brzydal”, "Z drugiej strony", "Vidomi", „Dialogus de Passione”
- wieloetapowy projekt artystyczno-społeczny: “UWAGA Człowiek! Napięcia miasta”

 

 

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

Kierownictwo artystyczne i reżyseria: Tomasz Rodowicz

Choreografia i reżyseria: Robert M. Hayden

Asystentka choreografa: Aleksandra Ścibor
Orkiestra symfoniczna i chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą: Grzegorza Wierusa
Przygotowanie chóru Filharmonii Łódzkiej: Dawid Ber
Przygotowanie Chóru Młodej CHOREI: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Choreografia Chóru Młodej CHOREI: Lara Ward
Kwartet jazzowy: Hubert Zemler (perkusja), Mariusz Obijalski (fortepian), Wojtek Traczyk (kontrabas), Marcin Gańko (saksofony)
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Sztekmiler
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Kostiumy: Izabela Ofelia Śliwa
Wizualizacje: Paweł Korbus
Instruktorzy tańca: Julia Jakubowska, Aneta Jankowska, Joanna Jaworska, Maja Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Urszula Parol, Magda Paszkiewicz, Justyna Sobieraj, Aleksandra Ścibor, Katarzyna Wolińska, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Grala, Wojciech Łaba, Jacek Owczarek, Krzysztof Skolimowski
Instruktorzy śpiewu: Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dorota Porowska, Elina Toneva, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys