DSC 5122
DSC 4985
DSC 4267
DSC 4417
DSC 4335
DSC 4689
DSC 4595
DSC 4653
DSC 4994
DSC 5064
DSC 5066
DSC 4928
DSC 5024
Strona główna / Spektakle / Aktualne / Tragedia Jana

Tragedia Jana

Spektakl "Tragedia Jana" - czyli "Tragedia albo wizerunk Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego" Jakuba Gawatowica

Reżyseria: Waldemar Raźniak

Choreografia: Liwia Bargieł

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski

Kostiumy: Emil Wysocki

Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski

Grafika i plakat: Karolina Witowska

Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jaworska-Maciaszek / Daria Szymańska / Sara Kozłowska, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva

Premiera: 17 listopada 2018, Teatr CHOREA

W spektaklu wykorzystywana jest lampa stroboskopowa.

Czas trwania: 90 minut

Wiek widzów: 16 + 

 

 

 

Spektakl opowiada biblijną historię Jana Chrzciciela podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Popada on w konflikt z prowadzącym hulaszcze życie Herodem, który przywłaszczył sobie żonę własnego brata. Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), wskutek którego niepokorny święty pozbawiony zostaje głowy. Jednak u Gawatowica - niczym w średniowiecznym misterium - zło zostaje potępione, a winni niesprawiedliwości - ukarani.

 

Ten wczesnobarokowy tekst napisany w 1619 roku na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej (dziś na Ukrainie) jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Całość odgrywana niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego z jednej strony zawiera elementy farsy i groteski, z drugiej boskiego lęku i grozy (mysterium tremendum). Żywy i dynamiczny język Gawatowica nie ustępuje mistrzom renesansowej literatury polskiej - Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. W dobie badań nad genami religijności VMAT2, ścierania się systemów ideologicznych i rozwoju sztucznej inteligencji warto zastanowić się nad tym, czy wiara jest w jakikolwiek sposób racjonalna? Skąd się bierze jej moc i czy ważna jest dzisiaj? Co odróżnia postawę ultrareligijną od postawy fanatycznej i jakie kanony wartości można uznać współcześnie za aktualne?

 

Zabawy jarmarczne, obrzędy i rytuały świąteczne o skomplikowanych korzeniach pogańsko-chrześcijańskich organizowały i nadal organizują rytm funkcjonowania naszej społeczności oraz nadają im sens. Łódzki Teatr CHOREA od lat eksperymentujący z pieśniami, obrzędami i starymi tekstami kultury jest jednym z niewielu zespołów, który może podjąć wyzwanie przywrócenia tego tekstu polskiemu teatrowi.

 

Spektakl "Tragedia Jana" otrzymał nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie teatralne na scenie off w sezonie 2018/2019.

Spektakl "Tragedia Jana" został zwycięzcą 27 edycji festiwalu Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA 2019 w Toruniu. 

Spektakl "Tragedia Jana" został laureatem Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”.

Spektakl „Tragedia Jana” został zakwalifikowany do programu "Teatr Polska 2019", organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakl "Tragedia Jana" został zakwalifikowany do V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Spektakl "Tragedia Jana" został wyróżniony przez krytyków teatralnych jako jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu 2018/2019, w ankiecie wrześniowego numeru Miesięcznika Teatr.

Spektakl "Tragedia Jana" znalazł się na 3 miejscu w rankingu 10 najlepszych spektakli sezonu 2018/2019, oraz został doceniony za choreografię autorstwa Liwii Bargieł, w "Subiektywnym Alfabecie Teatralnym 2019" autorstwa Arama Sterna, w Miesięczniku "Menażeria", Stowarzyszenia Kulturalno-Artystycznego "Megafon".

 

 

 

Producent: Warszawskie Towarzystwo Sceniczne

 

wts logo


Współproducenci: Teatr CHOREAFabryka Sztuki w Łodzi

 

teatrCHOREA logo color

 

        logo FS

  

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

mkidn