Zapraszamy na pokazy spektakli Teatru CHOREA, realizowane w ramach projektu „TEATR W MIEŚCIE/SPOTKANIA. Stałe działania kulturalne”, dzięki dofinansowaniu z budżetu Urzędu Miasta Łodzi, otrzymanemu w konkursie "ŁÓDŹ PEŁNA KULTURY" dla NGO na działania kulturotwórcze. Dwuletni projekt „TEATR W MIEŚCIE/SPOTKANIA” składa się z prezentacji dwunastu spektakli Teatru CHOREA na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi i jest naszym otwarciem na cykliczne spotkania z łódzką widownią i budowaniem wspólnego, trwałego środowiska odbiorców i twórców.
Przez dwa lata - w 2025 i 2026 roku - będziemy grali dla Was nasze najlepsze, wybrane spektakle zrealizowane w ostatnich latach, a także najnowsze, dotąd nie prezentowane, premierowe produkcje, którym towarzyszyć będą spotkania z artystami i rozmowy z widzami - o sztuce i o roli teatru jako miejscu spotkań i zadawania pytań.
Tytułami, które CHOREA zdradza i zaprezentuje w 2025 roku będą: "ja, bóg" w reżyserii i wykonaniu Tomasza Rodowicza i Joanny Chmieleckiej (9 i 10 maja), „Księżniczki” w reżyserii Julii Jakubowskiej (17 i 18 czerwca), "Ragnarok" w reżyserii i choreografii Adriana Bartczaka (29 i 30 września), premiera czytania performatywnego "Konferencja Ptaków" w reżyserii Łukasza Kosa (24, 25 października) oraz "Śmierć na gruszy", w reżyserii Łukasza Kosa (13 i 14 listopada).
-
Spektakl „ja, bóg”
Spektakl „ja, bóg” sięga do niezbadanej i mało znanej części działalności artystycznej Jerzego Grotowskiego, dotykając jednocześnie jego najważniejszej osobistej problematyki.
Spektakl jest kameralną opowieścią o najważniejszej drodze poszukiwań Grotowskiego w teatrze i w życiu. Dotyka jego najbardziej duchowych pytań. Duet Tomasz Rodowicz i Joanna Chmielecka ustawia ten spektakl w perspektywie poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze pytanie jakie może sobie zadać człowiek – o istnienie/nieistnienie boga. Jak poznać to co jest niepoznawalne? W jaki sposób można zajrzeć na „drugą stronę”? Duet aktorski rozgrywa te pytania na podstawowych opozycjach/biegunach: życie-śmierć, mężczyzna-kobieta, człowiek-bóg, zdrowie-choroba, młodość-starość.
data: 9 maja 2025 (piątek), godzina: 12:00
data: 10 maja 2025 (sobota), godzina: 19:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, budynek C, ul. Tymienieckiego 3
wiek widzów: 14+
czas trwania: 80 minut (bez przerw)
bilety: 50 zł (normalny) / 40 zł (ulgowy) / 30 zł (grupowy, minimum 10 osób)
rezerwacja / zakup biletów: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207, lub za pośrednictwem portalu kicket.com
* Po spektaklu w dniu 9 maja 2025, zapraszamy na spotkanie z twórcami.
Spektakl na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego
Reżyseria i obsada: Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Opracowanie tekstów i scenariusz: Dariusz Kosiński, Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Konsultacje reżyserskie: Waldemar Raźniak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Ruch sceniczny: Joanna Jaworska-Maciaszek
Projekt scenografii: Andrzej Dworakowski, Tomasz Rodowicz
Wykonanie scenografii: Marcin Czajkowski, Malina Wojciechowska
Wykonanie kostiumów: Anna Przybyt
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Pokaz przedpremierowy: 22 czerwca 2019, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Fotografii Fotofestival 2019
Premiera: 23 sierpnia 2019, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2019
WIĘCEJ INFORMACJI:
https://www.chorea.com.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/1108
https://www.chorea.com.pl/pl/spektakle/aktualne/ja-bog
-
Spektakl „Księżniczki”
„Dawno, dawno temu, była sobie, a może i nie...”
„Z a c z n i j. Tak się czyści zatrutą rzekę. Jeśli się boisz niepowodzenia, zacznij mimo to, a jeśli nie można inaczej, to ponieś klęskę, pozbieraj się i zacznij od nowa. Jeśli znów się nie uda, to co z tego? Zacznij jeszcze raz. To nie porażka powstrzymuje - to niechęć do zaczynania od początku powoduje stagnację.” (Clarissa Pinkola Estés, „Biegnąca z wilkami. Archetyp Dzikiej Kobiety w mitach i legendach”)
Spektakl Księżniczki to bajkowa podróż przez kobiece archetypy, widziana z perspektywy Syrenki, Kopciuszka i Królewny Śnieżki. Wspólne snucie opowieści, bajanie, opowiadanie, jako lekarstwo na choroby współczesnej kobiety i poszukiwanie bezpiecznej przestrzeni na spotkanie z pierwotną narracją.
data: 17 czerwca 2025 (wtorek), godzina: 11:00
data: 18 czerwca 2025 (środa), godzina: 19:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, budynek C, ul. Tymienieckiego 3
wiek widzów: 14+
czas trwania: 60 minut (bez przerw)
bilety: 50 zł (normalny) / 40 zł (ulgowy) / 30 zł (grupowy, minimum 10 osób)
rezerwacja / zakup biletów: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207, lub za pośrednictwem portalu kicket.com
* Po spektaklu w dniu 17 czerwca 2025, zapraszamy na spotkanie z twórcami.
* Spektakl w dniu 18 czerwca 2025, tłumaczony będzie na Polski Język Migowy - PJM, (tłumaczki: Joanna Ciesielska i Magda Schromová).
Reżyseria i scenariusz: Julia Jakubowska
Księżniczki: Julia jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska
Scenografia i kostiumy: Anna Adamiak
Charakteryzacja: Daria Szymańska / Alicja Dębowska / Julie Esther
Muzyka: Piotr Matula
Światło: Tomasz Krukowski / Maciej Kobalczyk
Dźwięk: Marcin Dobijański / Karol Skrzypiec
Video: Norbert Serafin, Jakub Urbański, Rami Shaya
Premiera: 30, 31 października 2020, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, w ramach Stypendium Artystycznego Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi 2020 dla Julii Jakubowskiej
WIĘCEJ INFORMACJI:
https://www.chorea.com.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/1122
https://www.chorea.com.pl/pl/spektakle/aktualne/ksiezniczki
-
Spektakl „Ragnarok”
Ragnarok w nordyckiej motologii oznacza „zmierzch bogów”, albo po prostu koniec starego świata i początek nowego. Jednak tytuł naszego spektaklu jest jedynym odniesieniem, które bezpośrednio łączy go z mitologią. Poczuliśmy, że to może podsunie widzom kolejną warstwę interpretacyjną, a jednocześnie spodobał nam się fakt, że ten termin jest tak dosadny w swoim znaczeniu.
Spektakl opowiada o nowym świecie. I tutaj chcieliśmy zagłębić się w problematykę człowieczeństwa. Problematykę relacji międzyludzkich, połączenia i kontaktu ze samym sobą oraz obrazu społeczeństwa, ale bez określonych ról czy hierarchii.
Pracujemy z koncepcją liminalności, koncentrującej się na byciu w miejscu „pomiędzy”, które stanowi kluczowy moment w centralnej fazie obrzędu przejścia. To miejsce, w którym już nie jesteśmy dawnymi sobą, ale jeszcze nie staliśmy się niczym nowym. To ambiwalentne, niejednoznaczne miejsce przejścia. Chcieliśmy, żeby cały spektakl był takim miejscem. Rodzajem zaburzonej, zakłóconej, wykrzywionej, niepokojącej sytuacji, niepodlegającej jakiemukolwiek porządkowi, z rodzajem niejasnego napięcia i poczucia niewygody.
Każda z aktorek i każdy z aktorów ma swoją własną historię i wybiera swoją własną ścieżkę, którą podąża przez cały spektakl. Czasami ścieżki się przecinają, wydarzają się pewne relacje. Chcieliśmy podkreślić ten dziwny rodzaj samotności, osobności, obecnej nawet jeśli dochodzi do spotkań i powiązań, połączeń. Chodzi bardziej o odnalezienie tego specyficznego performatywnego stanu, w którym potrafimy uważnie wsłuchać się w samych siebie - i dzięki temu czułemu i czujnemu słuchaniu - możemy prawdziwie usłyszeć innych.
data: 29 września 2025 (poniedziałek), godzina: 12:00
data: 30 września 2025 (wtorek), godzina: 19:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, budynek C, ul. Tymienieckiego 3
wiek widzów: 14+
czas trwania: 80 minut (bez przerw)
bilety: 50 zł (normalny) / 40 zł (ulgowy) / 30 zł (grupowy, minimum 10 osób)
rezerwacja / zakup biletów: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207, lub za pośrednictwem portalu kicket.com
* Po spektaklu w dniu 29 września 2025, zapraszamy na spotkanie z twórcami.
* Spektakl w dniu 30 września 2025, tłumaczony będzie na Polski Język Migowy - PJM, (tłumaczki: Joanna Ciesielska i Magda Schromová).
Reżyseria i choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski / w spektaklu wykorzystano utwór Arvo Pärt "STABAT MATER"
Kostiumy i scenografia: Marta Góźdź - El Bruzda
Asystent reżysera, współpraca dramaturgiczna: Wiktor Moraczewski
Konsultacje choreograficzne: Annabelle Bonnéry
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Maja Caban, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Hubert Żurawski
Kierowniczka produkcji: Ola Shaya
Produkcja: Teatr CHOREA, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego - Carte Blanche, Fabryka Sztuki w Łodzi
W spektaklu wykorzystano utwór Arvo Pärt „STABAT MATER”, na chór mieszany i orkiestrę smyczkową, z płyty CD „Pärt, A.: Stabat Mater”, (w: Creator Spiritus, Harmonia Mundi Fr, 2011). Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Universal Edition A.G.
Premiera: 19 sierpnia 2022, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy / Spektakl zrealizowany w ramach zadania „ACT IN_OUT”, realizowanego przez Fabrykę Sztuki w Łodzi, we współpracy z Teatrem CHOREA z Łodzi i Teatrem Carte Blanche z Bergen, dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG
WIĘCEJ INFORMACJI:
https://www.chorea.com.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/1123
https://www.chorea.com.pl/pl/spektakle/aktualne/ragnarok
- Czytanie performatywne "Konferencja Ptaków"
Teatr Chorea rusza w następną podróż!
Tym razem wehikułem ma być legendarny średniowieczny poemat "Konferencja Ptaków", autorstwa perskiego, sufickiego poety - Fariduddina Attara. To opowieść o ptakach, które zbierają się na naradę, bo oto dostają wiadomość, że w Chinach znaleziono pióro nieśmiertelnego Króla Ptaków - Simurga - i nagle, po latach kłótni i podziałów, stoją przed szansą spotkania ze swym legendarnym władcą.
Czy mają siły, by zebrać się razem i wyruszyć w kolejną podróż? Czy mają dość wiary, by szukać zgubionego sensu życia i prawdy? A może ci, którzy namawiają nas do poszukiwania Niemożliwego, to szarlatani, którzy manipulują naszą tęsknotą? Czy Simurg istnieje naprawdę?
Ta baśń-przypowieść, to także mit teatralny, odkryty przez Petera Brooka, grany na całym świecie, także podczas słynnej wyprawy do Afryki - Graal teatru alternatywnego.
Dla Teatru CHOREA to opowieść o nas, naszej drodze, naszych wyborach, słabościach i o poszukiwaniu prawdy i nieprawdy w teatrze. To pytanie o kierunek i cel naszej długiej podróży, o to co wspólne i co osobne, a także o to, czy wyprawa na koniec świata nadal jest dla nas możliwa, czy może właśnie stanęliśmy u jej kresu..
Projekt teatralny "Konferencja Ptaków", realizowany jest we spółpracy Teatru CHOREA i reżysera Łukasza Kosa. Pierwszym etapem projektu będą pokazy czytania performatywnego, które odbędą się w październiku 2025, w Teatrze CHOREA w Łodzi, w ramach projektu „TEATR W MIEŚCIE/SPOTKANIA. Stałe działania kulturalne”. Kolejny etap - premiera spektaklu, odbędzie się w sierpniu 2026, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2026, w Teatrze CHOREA w Łodzi.
data: 24 października 2025 (piątek), godzina: 12:00
data: 25 października 2025 (sobota), godzina: 19:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, budynek C, ul. Tymienieckiego 3
wiek widzów: 12+
czas trwania: 60 minut (bez przerw)
bilety: 50 zł (normalny) / 40 zł (ulgowy) / 30 zł (grupowy, minimum 10 osób)
rezerwacja / zakup biletów: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207, lub za pośrednictwem portalu kicket.com
* Po spektaklu w dniu 24 października 2025, zapraszamy na spotkanie z twórcami.
Twórcy, produkcja: Teatr CHOREA
Reżyseria: Łukasz Kos
Obsada: Maja Caban, Joanna Chmielecka, Joanna Filarska, Paweł Głowaty, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Wizualizacje, kamera live: Kamil Wallace Walesiak
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Eryk Walczak
W grafice wykorzystano fragment akwareli "Skrzydło kraski", autorstwa Albrechta Dürera
WIĘCEJ INFORMACJI:
https://www.chorea.com.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/1139
-
Spektakl „Śmierć na gruszy”
Witold Wandurski - legenda międzywojennej Łodzi, rewolucjonista, twórca Teatru Robotniczego, przyjaciel Tuwima i Broniewskiego, którzy wstydzili się, że nie są tak radykalni, konsekwentni i rewolucyjni jak on.
Zostawił po sobie tekst „Śmierć na gruszy” - oparty na historii „o której dowiedział się z klechdy ludowej, co jeszcze wtedy tłukła się po wsiach wielkopolskich” - bardziej scenariusz teatralnego ekscesu, wydarzenia, bardziej plan ludowej zabawy, bardziej projekt skandalu, niż stricte sztukę teatralną.
Podążamy tropem jego marzenia, opowiadamy baśń o śmierci, która nagle straciła swą moc, o świecie bez śmierci / bez umierania, o świecie który trudno wytrzymać.
Droga Teatru CHOREA w czasie pandemii, w czasie szalejącej depresji, teatralnego zmęczenia, w roku skandalów, w roku „patologicznej rodziny teatralnej”, droga do baśni, komedii, do śmiechu... Teatralny brudnopis przyszłego przedstawienia. Tylko raz! 20 sierpnia 2021! Z muzyką i śpiewem! Na żywo!
„Autor zrobił z tego zabawę w teatrze jak umiał. Coś tam jeszcze mówił o głębszym znaczeniu całej tej hecy. Ale po co gitarę zawracać!”
W swoich najnowszych poszukiwaniach, artyści Teatru CHOREA, wraz z reżyserem Łukaszem Kosem, natrafili na wyjątkową postać - Witolda Wandurskiego, który zajmuje ważne miejsce w historii polskiego teatru międzywojennego, lecz jest postacią niemal całkowicie zapomnianą. Sztuka Wandurskiego - będąca satyrą na kapitalizm i militaryzm - oparta została na ludowej baśni o uwięzieniu Kostuchy i spowodowanych nim negatywnych konsekwencjach dla ludzkości, zmuszonej wywołać wojnę dla zabicia kilku milionów osób. Obok Śmierci, ukazanej jako baba z kosą, w dramacie występują też Święty Piotr, Archanioł, małżeństwo Wyrobników, wiejscy urwisi - Antek, Wojtek i Kaźmirek - którzy wraz z wybuchem wojny przeobrażają się w generałów, Policjanci-tajniacy, Handlarz, Pachciarz, Ksiądz, Kapitaliści, Żołnierze i Baby. Dramat traktuje o pomylonych porządkach, niestandardowych relacjach i sposobach radzenia sobie z sytuacją zachwiania zasad związanych z naturą i normami społecznymi.
Teatr CHOREA realizuje „Śmierć na gruszy”, najbardziej znany dramat Wandurskiego, bo odnajduje w tej sztuce niezwykłe zderzenie tradycji z nowoczesnością, ludowej baśni z palącymi problemami społecznymi Polski lat dwudziestych. Odnajdujemy w niej ducha buntu, ducha niezgody społecznej, ducha przewrotu, ale i ducha zabawy, ironii i absurdu. Tak jak Wandurski posłużył się baśnią i jarmarczną komedią, aby skonfrontować się ze światem międzywojennej Polski, z niesprawiedliwością, głupotą, społeczną inercją - tak my chcemy posłużyć się jego scenariuszem, by zderzyć się realiami otaczającego nas świata i z samymi sobą. A w centrum tej „komedii” stoi uwięziona figura Śmierci, która zbiera swoje żniwo...
data: 13 listopada 2025 (czwartek), godzina: 12:00
data: 14 listopada 2025 (piątek), godzina: 19:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, budynek C, ul. Tymienieckiego 3
wiek widzów: 14+
czas trwania: 120 minut
bilety: 50 zł (normalny) / 40 zł (ulgowy) / 30 zł (grupowy, minimum 10 osób)
rezerwacja / zakup biletów: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207, lub za pośrednictwem portalu kicket.com
* Po spektaklu w dniu 13 listopada 2025, zapraszamy na spotkanie z twórcami.
* Spektakl w dniu 14 listopada 2025, tłumaczony będzie na Polski Język Migowy - PJM, (tłumaczki: Joanna Ciesielska i Magda Schromová).
Spektakl na podstawie dramatu Witolda Wandurskiego
Reżyseria: Łukasz Kos
Muzyka: Grzegorz Fajngold (syntezatory), Andrzej Pejo Sieczkowski (perkusja, perkusjonalia), Piotr Andrzejewski (gitara, bass, moog)
Choreografia: Sara Kozłowska, Teatr CHOREA
Konsultacje kostiumograficzno-scenograficzne: Daria Szymańska
Wideo, kamera live, plakat, grafika: Kamil Wallace Walesiak
Obsada: Joanna Chmielecka, Joanna Filarska, Paweł Głowaty, Julia Jakubowska, Michał Jóźwik, Sara Kozłowska, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Elina Toneva, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Vadim Radishevskiy
Premiera: 20 sierpnia 2021, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy
WIĘCEJ INFORMACJI:
https://www.chorea.com.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/1124
https://www.chorea.com.pl/pl/spektakle/aktualne/smierc-na-gruszy
Wydarzenia realizowane w ramach zadania "Teatr w Mieście/Spotkania. Stałe działania kulturalne".
Zadanie "Teatr w Mieście/Spotkania. Stałe działania kulturalne" jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.
Organizator:
Partner:
Partner sprzedaży:
