Spektakl "Tragedia Jana" na Festiwalu Nowe Epifanie

Spektakl "Tragedia Jana" na Festiwalu Nowe Epifanie

23.03.2019
Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie

Gorąco zapraszamy na spektakl "Tragedia Jana" Teatru CHOREA, który odbędzie się na Festiwalu Nowe Epifanie w Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski w Warszawie. Spektakl w reżyserii Waldemara Raźniaka stworzony został przez Teatr CHOREA we współpracy z Warszawskim Towarzystwem Scenicznym.

data: 23 marca 2019 (sobota)
godzina: 19:00
miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski w Warszawie, Laboratorium, Sala Im. W. Krukowskiego
bilety: 35 zł
Więcej informacji: https://noweepifanie.pl/wydarzenia/tragedia-jana/

Spektakl "Tragedia Jana" - czyli "Tragedia albo wizerunk Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego" Jakuba Gawatowica

Reżyseria: Waldemar Raźniak
Choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Daria Szymańska / Joanna Jaworska-Maciaszek, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Producent: warszawskie Towarzystwo Sceniczne
Współproducenci: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi

W spektaklu wykorzystywana jest lampa stroboskopowa.

Spektakl opowiada biblijną historię Jana Chrzciciela podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Popada on w konflikt z prowadzącym hulaszcze życie Herodem, który przywłaszczył sobie żonę własnego brata. Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), wskutek którego niepokorny święty pozbawiony zostaje głowy. Jednak u Gawatowica - niczym w średniowiecznym misterium - zło zostaje potępione, a winni niesprawiedliwości - ukarani.

Ten wczesnobarokowy tekst napisany w 1619 roku na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej (dziś na Ukrainie) jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Całość odgrywana niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego z jednej strony zawiera elementy farsy i groteski, z drugiej boskiego lęku i grozy (mysterium tremendum). Żywy i dynamiczny język Gawatowica nie ustępuje mistrzom renesansowej literatury polskiej - Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. W dobie badań nad genami religijności VMAT2, ścierania się systemów ideologicznych i rozwoju sztucznej inteligencji warto zastanowić się nad tym, czy wiara jest w jakikolwiek sposób racjonalna? Skąd się bierze jej moc i czy ważna jest dzisiaj? Co odróżnia postawę ultrareligijną od postawy fanatycznej i jakie kanony wartości można uznać współcześnie za aktualne?

Zabawy jarmarczne, obrzędy i rytuały świąteczne o skomplikowanych korzeniach pogańsko-chrześcijańskich organizowały i nadal organizują rytm funkcjonowania naszej społeczności oraz nadają im sens. Łódzki Teatr CHOREA od lat eksperymentujący z pieśniami, obrzędami i starymi tekstami kultury jest jednym z niewielu zespołów, który może podjąć wyzwanie przywrócenia tego tekstu polskiemu teatrowi.

 

 

Spektakl "Tragedia Jana" Teatru CHOREA, w reż Waldemara Raźniaka bierze udział w V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Klasyka Zywa logo

  

Organizatorzy Konkursu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Festiwal Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa” w Opolu.

mkidn cmyk          1.it logo          OKT logo OKT

 

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.