Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Bytomiu

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Bytomiu

09.10.2011
Festiwal Teatromania, Bytom

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego TEATROMANIA, w Bytomiu.

data: 9 października 2011
miejsce: Międzynarodowy Festiwal Teatralny TEATROMANIA, Bytom

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

Tomasz Rodowicz wraca do wspomnień związanych z Jerzym Grotowskim, który wciągnął go w działalność teatralną. Przez lata spotykali się, spierali i dyskutowali. Pod kierunkiem Rodowicza młodzi aktorzy Chorei konfrontują się z tekstami twórcy Teatru Laboratorium w kontekście własnych doświadczeń. Zastanawiają się, na ile reforma XX-wiecznego teatru dokonana przez Grotowskiego jest ważna dla ich wyborów dzisiaj.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Teatr CHOREA w Mińsku

Teatr CHOREA w Mińsku

18-22.09.2011

W dniach 18-22 września 2011 Teatr CHOREA poprowadzi w Mińsku warsztaty teatralne "Głos, ciało i ruch w przestrzeni", w ramach projektu "Międzynarodowa strefa teatru: Polska - Białoruś", organizowanego pod patronatem Ministerstwa Spraw Zagranicznych i programu „Wspólne działania polsko-białoruskie 2011”.

Warsztat Teatru CHOREA  skierowany jest do twórców teatralnych, tancerzy, muzyków i entuzjastów teatru - to propozycja doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei/trójjedni - połączenia ruchu, dźwięku i słowa oraz poszukiwania swoich oryginalnych możliwości używania wszystkich tych środków wyrazu jednocześnie.

Celem tego działania jest nawiązanie współpracy z niezależnym teatrem białoruskim, umożliwienie wymiany doświadczeń i stworzenie możliwości współpracy dla grup artystycznych, w dużej mierze izolowanych do tej pory od nowych prądów sztuki performatywnej zachodniej Europy.

Warsztat zakończy się pokazem pracy, zachęcającym młodych, poszukujących artystów z Białorusi do kontynuowania twórczych poszukiwań. Głównym partnerem projektu jest białoruska agencja koncertowa Bopromo.

Projekt współfinansowany przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu: “Wspólne działania polsko-białoruskie 2011”.

 

więcej

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Rzeszowie

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Rzeszowie

15.09.2011
Festiwal Źródła Pamięci, Rzeszów

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, podczas Festiwalu “Źródła pamięci. GROTOWSKI - KANTOR - SZAJNA”, w Rzeszowie, w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa.

data: 15 września 2011
godzina: 20:00
miejsce: Festiwal “Źródła pamięci. GROTOWSKI - KANTOR - SZAJNA”, w Rzeszów

 

W dniach 14 – 18 września 2011, w Rzeszowie, w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa, będzie miało miejsce niebanalne wydarzenie artystyczno-naukowe pn. “Źródła pamięci. GROTOWSKI - KANTOR  SZAJNA”.
W ramach tego ambitnego przedsięwzięcia przewidziano konferencje naukowe poświęcone tym trzem wybitnym postaciom światowego teatru, którzy swoje korzenie mają w Rzeszowie i na Podkarpaciu. Do prelekcji zostali zaproszeni wybitni teatrolodzy, specjaliści, dokumentaliści, którzy od lat zajmują się ich życiem i twórczością, m. in.: prof. Zbigniew Osiński, prof. Kazimierz Grotowski, dr Klaudiusz Święcicki, Tomasz Rodowicz, Bogdan Renczyński, Agnieszka Koecher-Hensel, dr Magdalena Rabizo-Birek oraz Jerzy Fąfara i Andrzej Piątek.
Ponadto każdego wieczoru zaprezentują się teatry, które w sposób świadomy nawiązują do idei artystycznych Jerzego Grotowskiego, Józefa Szajny i Tadeusza Kantora. Wystąpią: Teatr CHOREA z Łodzi w spektaklu “Grotowski - próba odwrotu”, Teatr Brama z Goleniowa w spektaklu “Uczucie dźwięku - apoteoza” oraz rzeszowskie teatry: Teatr im. Wandy Siemaszkowej w spektaklu “Deballage”, Teatr Maska w spektaklu “Niech żyje cyrk” i Teatr Przedmieście w spektaklu “Obietnica”. Ponadto przewidziana jest wystawa fotografii Tadeusza Kantora, projekcje filmowe, min. “Omnia mea” oraz spotkania z aktorami i reżyserami.

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

Tomasz Rodowicz wraca do wspomnień związanych z Jerzym Grotowskim, który wciągnął go w działalność teatralną. Przez lata spotykali się, spierali i dyskutowali. Pod kierunkiem Rodowicza młodzi aktorzy Chorei konfrontują się z tekstami twórcy Teatru Laboratorium w kontekście własnych doświadczeń. Zastanawiają się, na ile reforma XX-wiecznego teatru dokonana przez Grotowskiego jest ważna dla ich wyborów dzisiaj.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Premiera "Koncertu Pieśni Antycznych" - "Antyk A! Kapella"

Premiera "Koncertu Pieśni Antycznych" - "Antyk A! Kapella"

30.07.2011
Arkania, Nieborów

Zapraszamy na premierę "Koncertu Pieśni Antycznych" - "Antyk A! Kapella" Teatru CHOREA, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Krzyżanowskiego, w Arkadii w Nieborowie, w ramach 12 Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski".

data: 30 lipca 2011
godzina: 18:00

miejsce: Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Przybytek Arcykapłana, 12 Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski" 

 

"Dopóki żyjesz, bądź promienny, Nie zamartwiaj się nawet przez chwilę. Życie dane nam na krótko, czas w końcu zażąda jego zwrotu..." - mówi jedna ze starożytnych pieśni Seikilosa, pochodząca z I w. n.e.

Występujący podczas plenerowego koncertu w Arkadii artyści Teatru CHOREA już na początku swojej pracy odwoływali się do tradycji antycznych. Grupa powstała z połączenia dwóch formacji - Orkiestry Antycznej i Tańców Labiryntu. Oba zespoły, prezentujące niegdyś odrębny repertuar, połączyły się i stworzyły widowisko zainspirowane muzyką antycznej Grecji. Dziś artyści są jednym z nielicznych zespołów na świecie, który posiada w swoim repertuarze taką muzykę na stałe. Prowadząc badania nad źródłami tańca i muzyki, artyści teatru eksplorowali kulturę Antyku, a główny nacisk w swoich przedstawieniach kładli nie na dosłowne rekonstruowanie antycznej formuły, ale na twórcze podejście do zagadnień antyku. W ten sposób połączyli formy współczesnego teatru -  nowatorskie techniki ruchu i tańca, nowoczesną muzykę ze współczesnym materiałem literackim - zgodnie z ideą antycznej trójjedni: ruchu, śpiewu i słowa.

W programie koncertu znajdą się m.in.: fragmenty "Hymnów Delfickich" Atenajosa i Limeniosa z 127 r. p.n.e., fragmenty chórów z "Antygony" Sofoklesa i "Bachantek" Eurypidesa, Pieśń Seikilosa z I w. n.e. oraz fragment "Met Emoi" z "Ifigenii w Aulidzie" Eurypidesa, pochodzącej z II w. p.n.e. W świat sztuki antycznej wprowadzi nas Tomasz Rodowicz, założyciel Teatru CHOREA. Nieparzyste rytmy, wibrujące współczesną energią melodie, odczytane z papirusów i kamieni sprzed dwóch i pół tysiąca lat, zaskakująca muzyka spleciona z żywiołem ciała w nierozerwalną całość, śpiewacy, tancerze i muzycy - to wszystko sprawi, że poczujemy się jak w prawdziwym antycznym teatrze.

 

Teatr CHOREA od wielu lat interesuje się muzyką antycznej Grecji, będącą niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Początkowo była to głównie praca nad pieśniami, tekstami antycznych dramatów, rekonstrukcja antycznych instrumentów. Obecnie, po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi, artyści Teatru CHOREA przygotowali zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamicznej, współczesnej dźwiękowej transformacji. Koncert w wykonaniu artystów CHOREI zrodził się z potrzeby skonfrontowania antycznego materiału z nowoczesnym brzmieniem. „Stary” materiał we współczesnych aranżacjach daje niezwykłą muzyczną miksturę orientalnej melodyki, intrygującej harmonii i bliskowschodniej rytmiki.

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Krzyżanowski
Występują: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Hubert Domański, Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 30 lipca 2011, Arkadia, Nieborów, 12 Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski"

 

więcej

Koncert zespołu The Blue Rabbit

Koncert zespołu The Blue Rabbit

23.07.2011
Willa Grohmana, Łódź

Zapraszamy na premierę koncertu zespołu “The Blue Rabbit”, w Willi Grohmana w Łodzi, w ramach LETNISKA KSIĘŻY MŁYN.

data: 23 lipca 2011
godzina: 21:00
miejsce: Willa Grohmana w Łodzi, w ramach LETNISKA KSIĘŻY MŁYN

 

Koncert zespołu “The Blue Rabbit”

„KRÓLIKA SNY. UPIORNE TEŻ”

Hipnotyzująca podróż w świat dźwięku.
Lirycznie. Dramatycznie. Zjawiskowo.
Homo, hetero elektro disko + noisy jazz.
Angielska poezja, szwedzka liryka i niemiecki punkrock.
Słowem: eksperyment w stylu impro w wydaniu estradowym.

Fragment snu: „Pływałam nocą w jeziorze, zupełnie naga. Nagle rośliny wodne zaczęły coraz szybciej rosnąć i wystawać ponad powierzchnię wody. Przestraszyłam się. Zawołałam moją mamę, która stała na brzegu. Kiedy wyszłam z wody, trafiłam na przyjęcie urodzinowe. Moja mama siedziała pośród Niemców, którzy kołysali się raz w prawo, raz w lewo śpiewając piosenki. Dwie kobiety w kolorowych kapeluszach przypartywały mi się uważnie. Zakochana byłam nieprzytomnie w Aleksie- grubym, łysym facecie z fantazyjnym wąsem. Musiał być szychą bo jako pierwszy zawsze dostawał jedzenie…”

Nocne mary, senne zwidy. Majaki. Koszmary. Marzenia o lataniu i stanie nieważkości. Surrealistyczne obrazy podglądane jakby przez dziurkę od klucza… Niesamowite historie, nieprawdopodobne zdarzenia…

„Powoli, bardzo powoli skradam się do lodówki. Chce mi się jeść. To jakiś dziwny sen…. Mówię po polsku bez obcego akcentu, a przecież jestem… szwedzką królewną. Następczynią tronu. Córką Karola XVI Gustawa ”.

Muzyczna opowieść na granicy snu i jawy. Wykrzywiona rzeczywistość, lęki, obsesje, marzenia… Niebieskie króliki, wampiry, egzotyczne podróże, cybernetyczne potwory…

Multimedialne projekcje, estradowe dekoracje, soczysta muzyka grana na żywo… Szeptem, krzykiem, śpiewem opowiemy historie, które być może nie wydarzyły się naprawdę…

Vokal: Pola Amber
Piano: Kuba Pałys
Perkusja: Tomasz Krzyżanowski
Trąbka / instrumenty klawiszowe.: Maciej Maciaszek
Klarnet / flet / sax: Tomasz Rodowicz
Kontrabas / gitara basowa: Sebastian Klim
Wizualizacje: Maria Porzyc
Światło / dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 14 maja 2011, Fabryka Sztuki w Łodzi, Noc Muzeów

 

więcej

Spektakl "Upadek" w Łodzi

Spektakl "Upadek" w Łodzi

16.06.2011
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Upadek" Teatru CHOREA, reżyserii Magdaleny Paszkiewicz i w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 16 czerwca 2011
godzina: 20:00
miejsce:  Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 15 zł (ulgowy) / 20 zł (normalny)

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

więcej

Spektakl "Upadek" w Skierniewicach

Spektakl "Upadek" w Skierniewicach

12.06.2011
Festiwal Poszukiwanie Alternatywy, Skierniewice

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Upadek" Teatru CHOREA, reżyserii Magdaleny Paszkiewicz i w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego, na Festiwalu Teatralnym Poszukiwanie Alternatywy 2011, w Teatrze Realistycznym w Skierniewicach.

data: 12 czerwca 2011
godzina: 19:30
miejsce: Teatr Realistyczny, Skierniewice

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Teatr CHOREA w Sopocie

Teatr CHOREA w Sopocie

06-18.06.2011
Scena off de Bicz, Sopot

Teatr CHOREA poprowadzi dwutygodniowe międzynarodowe mistrzowskie warsztaty teatralne, inspirowane “Końcówką” Samuela Becketta, zakończone pokazami spektakli, w ramach projektu “Zaczyniania Teatralne 2011" na Scenie off de Bicz, w Sopocie.

Warsztaty
data: 6-18 czerwca 2011
miejsce: Scena off de Bicz, Sopot

Spektakle
data: 18 czerwca 2011
miejsce: Scena off de Bicz, Sopot


„Zaczyniania Teatralne” to dwutygodniowe międzynarodowe “master classes”, mające na celu realizację tego samego utworu dramatycznego - “Końcówki” Samuela Becketta, przez trzech reżyserów, w trzech grupach stworzonych z zespołów aktorskich z Polski i Litwy. “Zaczyniania Teatralne” stanowią również kontynuację idei Festiwalu Beckettowskiego “Beckett na Plaży”, który odbył się w 2010 roku, z udziałem wybitnych specjalistów, teoretyków i praktyków, z całego świata. Trzy teatralne wersje „Końcówki” Samuela Becketta uczestnicy będą mogli oglądać podczas codziennych pokazów work-in-progress, przyglądając się sposobom, technice pracy kolegów z innych zespołów. Pokazy otwarte premierowych spektakli, przeznaczone dla trójmiejskiej publiczności Sopockiej Sceny Off de BICZ będą miały miejsce 18 czerwca i zakończą się rozmową na temat efektów pracy poszczególnych grup.

Do projektu zaproszeni zostali reżyserzy związani z różnorodnymi tradycjami teatralnymi i parateatralnymi - z Polski i Brazylii, tak aby zderzyć różne sposoby myślenia o formie scenicznej.

Grupy poprowadzą : Tomasz Rodowicz, Bartosz Zaczykiewicz oraz Robson Corra de Camargo.

 

PREMIEROWE SPEKTAKLE

“Piaskiem w oczy” 

reżyseria: Tomasz Rodowicz – Polska
warsztaty głosu i ruchu scenicznego: Elina Toneva, Julia Jakubowska
obsada: Adam Akerman, Beata Szalkowska, Justyna Bartoszewicz, Małgorzata Lipczyńska, Natalia Rzeźniak, Olga Krasoń, Zuzanna Ostrowska

Tomasz Rodowicz zainteresowany jest poszukiwaniem antropologicznych śladów zarówno w mitach, sztukach antycznych i dramaturgii współczesnej. Poprzez precyzyjny ruch i śpiew, dociera do zawartych w tekstach kolejnych, mało znanych interpretacji. Warsztaty teatralne Tomasza Rodowicza oparte były na poszukiwaniach rytmu tekstu, odwołań w tekście do wzorców archetypicznych, a także na przenoszeniu napięć dramaturgicznych na ruch, rytm i głos.

“Gra Becketta” 

reżyseria: Robson Corra de Camargo – Brazylia
obsada LITWA: Agata Wutkina, Izabel Ornovska, Justyna Smilgin, Justyna Sworobowicz, Łoreta Matulewicz, Marzena Agnieszka Szwabowicz, Weronika Matusza; POLSKA: Beata Szreder, Piotr Srebrowski, Piotr Misztela

Brazylijska tradycja teatralna oparta jest na wpływach wielu prądów intelektualnych i tradycji kulturalnych. W swojej pracy reżyser Robson Corra de Camargo wykorzystał między innymi techniki commedia dell’arte, sztuki walki capoiera czy tańca samby. W sztukach Samuela Becketta, w których są tylko męskie role nie waha się obsadzać kobiet i szukać wątków komediowych i kolejnych poziomów interpretacyjnych. Warsztaty oparte były na improwizacjach rozwijanych na bazie scen “Końcówki” S. Becketta, wykorzystujących taniec, teatr fizyczny i commedię dell’arte i inne południowoamerykańskie techniki aktorskie.

“Wprawki” 

reżyseria: Bartosz Zaczykiewicz – Polska
obsada: Polska - Aleksandra Kania, Małgorzata Polakowska, Małgorzata Zielińska, Marek Sadowski, Litwa -  Bożena Siomonawicziute

Bartosz Zaczykiewicz wyszedł od głębokiej analizy tekstu Becketta oraz  innych źródeł literackich. Reżyser był zainteresowany dotarciem do sedna problematyki dramatu. “Końcówka” tego reżysera była jedynie punktem wyjścia do dalszych poszukiwań na gruncie słowa, formy scenicznej oraz dramaturgii.

 

więcej

Spektakl "Koguty, borsuki i inne kozły" w Łodzi

Spektakl "Koguty, borsuki i inne kozły" w Łodzi

30.05.2011
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Koguty, borsuki i inne kozły" Teatru CHOREA, w reżyserii Igi Załęcznej, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 30 maja 2011
godzina: 20:00

miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Spektakl "Koguty, Borsuki i inne Kozły" jest efektem półrocznej pracy w ramach projektu "Antyk - taniec w Re-Konstrukcji". Z jednej strony sięgamy do greckich źródeł opisujących i przedstawiających taniec, przyjmując perspektywę badawczą, analizując zachowane zabytki muzyczne, ikonograficzne, literackie. Ciało wczytuje się we fragmentaryczną partyturę ruchu, literuje gest po geście. Z drugiej zaś, równocześnie porzucamy ową wiedzę, by zatopić się w pulsującej i nigdy ostatecznie domkniętej kreacji, w istnieniu na granicy między tym, co konkretne a niewiadomym, brakującym fragmentem.

 

SKORUPY/ FRAGMENTY/ CIAŁO SPĘKANE / ZAMKNIĘTE W BEZRUCHU/ W KLASYCZNYM KANONIE/ W WYRZEŹBIONYM GEŚCIE/ GEŚCIE NIEPEŁNYM/ OKALECZONYM PRZEZ CZAS/ SKÓRA/ MIĘKKA/ ROZPIĘTA NA KOŚCIACH/ RZEZBA MIĘŚNI/ ODDECH/ RYTM/ LINIA RUCHU/ CIAŁO PODĄŻAJĄCE/ CZYTAJĄCE Z FRAGMENTÓW/ ŻYWE/ W PRZESTREZNI NIEWIADOMEGO/ DOPEŁNIAJĄCE/ W NIEUSTAJĄCYM RUCHU

Projekt "Koguty, borsuki i inne kozły"to kolejny etap pracy nad ruchem Antycznej Grecji prowadzony przez tancerzy i aktorów Teatru Chorea. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji, a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu.

"Koguty, borsuki i inne kozły" stowarzyszenia Chorea, tancerze w zabawny, ale też dowodzący niezwykłej świadomości własnego ciała sposób - pokazali m.in., jak na przestrzeni wieków ludzkość komunikowała się ze sobą za pomocą ciała. Efekt: humorystyczne tańce godowe, plemienne, stroszenie piórek przy okazji walki o samicę czy przywództwo w stadzie, również współczesnym. Z kolei Pracownia Fizyczna przy instrumentarium muzyków z SzaZy w "Zdarzeniach - Improwizacjach" zaprezentowała coś na kształt własnej próby do spektaklu, dworując sobie ze wszystkich. Efekt: trochę błazenady, trochę groteski, dystansu do samych siebie, mnóstwo dobrego tańca.

Reżyseria: Iga Załęczna
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Katarzyna Pękała, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Tomasz Ciesielski
Premiera: 14 listopada 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

więcej

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Warszawie

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Warszawie

28.05.2011
Teatr Collegium Nobilium, Warszawa

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Spektakl został zaproszony do Akademii Teatralnej im Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, w ramach konferencji naukowej zorganizowanej z okazji 200-lecia Szkolnictwa Artystycznego w Polsce.

data: 28 maja 2011
godzina: 21:00
miejsce: Teatr Collegium Nobilium, Akademia Teatralna im Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie 

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

Tomasz Rodowicz wraca do wspomnień związanych z Jerzym Grotowskim, który wciągnął go w działalność teatralną. Przez lata spotykali się, spierali i dyskutowali. Pod kierunkiem Rodowicza młodzi aktorzy Chorei konfrontują się z tekstami twórcy Teatru Laboratorium w kontekście własnych doświadczeń. Zastanawiają się, na ile reforma XX-wiecznego teatru dokonana przez Grotowskiego jest ważna dla ich wyborów dzisiaj.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Archiwum

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.