retroperspektywy 19.08.22 ragnarok spektakl fot. agnieszka cytacka 114
Strona główna / Aktualności / Spektakle "Szczelina", "Ragnarok" i Warsztaty Teatru CHOREA w Norwegii

Spektakle "Szczelina", "Ragnarok" i Warsztaty Teatru CHOREA w Norwegii

miejsce i czas
21-22.04.2023
Teatr Tańca Carte Blanche w Bergen | Projekt

Zapraszamy na spektakl "Szczelina", spektakl "Ragnarok" oraz Warsztaty Teatru CHOREA, w Nor­we­skim Na­ro­do­wym Te­atrze Tań­ca Współ­cze­sne­go - Car­te Blan­che w Bergen, w ramach inicjatywy ACT IN_OUT, or­ga­ni­zo­wa­ne­go przez Fa­bry­kę Sztu­ki w Ło­dzi, we współ­pra­cy z Te­atrem CHO­REA z Ło­dzi i teatrem tańca Carte Blanche z Bergen, dzię­ki gran­to­wi z Fun­du­szy Nor­we­skich i EOG.

 

ACT IN_OUT to dwuletnia inicjatywa Fabryki Sztuki w Łodzi, islandzkiego centrum kultury Slaturhusid, teatru tańca Carte Blanche w Bergen oraz teatru Visjoner w Oslo, realizowana w trzech obszarach: muzyka, teatr i rezydencje. Cykl obejmuje koncerty niezależnych zespołów polskich i islandzkich, spektakle teatru, teatru tańca i widowiska literacko-muzyczne, a także seminaria oraz działania edukacyjne. ACT IN_OUT to także wzajemne odkrywanie tego, co nas kulturowo łączy, a co różni i przekuwanie tego w artystyczną wartość.

 

Więcej informacji: https://actinout.pl/

 

Relacja filmowa: https://www.youtube.com/watch?v=BaBKm-DjyDI

 

 

Spektakl "Szczelina"

data: 21 kwietnia 2023 / piątek

go­dzi­na: 19:30

miej­sce: Nor­we­ski Na­ro­do­wy Te­atr Tań­ca Współ­cze­sne­go - Car­te Blan­che, Bergen (Norwegia)

bilety: https://carteblanche.ticketco.events/no/nb/e/the_cracka__chorea_theatre

 

„SZCZE­LI­NA” to spek­takl two­rzo­ny przez CHO­REĘ na mo­ty­wach utwo­ru nor­we­skie­go dra­ma­tur­ga Arne Ly­gre pt. „Za­ni­kam”, w tłu­ma­cze­niu Elż­bie­ty Frąt­czak-No­wot­ny, z uży­ciem frag­men­tów po­ezji mi­stycz­nej Ru­mie­go, a tak­że oso­bi­stych tek­stów ak­to­rów.

 

To nie jest spek­takl o uchodź­cach, któ­rzy na­gle stra­ci­li dach nad gło­wą i mu­szą ru­szać w nie­zna­ne. To nie jest spek­takl o tych, któ­rzy nie wie­dzą do­kąd idą, wie­dzą tyl­ko skąd przy­szli. To nie spek­takl o lu­dziach, któ­rzy tra­cą naj­bliż­szych, ale cią­gle chcą żyć. To nie jest spek­takl o tych, któ­rzy idąc w nie­zna­ne i tra­cąc wszyst­ko, wciąż mają na­dzie­ję, że będą mo­gli za­cząć swo­je ży­cie od nowa.

 

„SZCZE­LI­NA” to spek­takl o Was - o nas, któ­rzy ma­jąc dach nad gło­wą i co­kol­wiek do zje­dze­nia, nie zda­je­my so­bie cią­gle spra­wy z tego, że w każ­dej chwi­li mo­że­my to wszyst­ko stra­cić i być wy­rzu­co­ny­mi w nie­zna­ne, bo ktoś na­gle, bez za­po­wie­dzi, zrzu­ci na nasz dom bom­bę, za­tru­je wodę albo od­bie­rze pra­wo do prze­by­wa­nia w na­szym mie­ście. To spek­takl o na­szych lę­kach i o szu­ka­niu na­dziei. O tym, że każ­dy z nas jest, był lub bę­dzie uchodź­cą, naj­czę­ściej nie z wła­sne­go wy­bo­ru.

 

Co­dzien­nie czy­ta­my ga­ze­ty, oglą­da­my wia­do­mo­ści. Chwi­la­mi chcia­ło­by się uciec na ja­kąś arkę No­ego, albo przy­najm­niej do Ne­pa­lu. A wła­śnie dzię­ki pra­cy nad tym spek­ta­klem czu­je­my się mniej bez­rad­ni wo­bec ota­cza­ją­ce­go nas świa­ta (to strasz­nie na­iw­ne, ale tak czu­ję). Może dla­te­go, że wal­ka z wła­sną bez­rad­no­ścią za­czy­na się od mó­wie­nia o niej i nie­od­wra­ca­nia gło­wy od tego co się dzie­je. Szu­ka­my szcze­li­ny, przez któ­rą wpad­nie pro­mień świa­tła, a my prze­do­sta­nie­my się na dru­gą stro­nę bez­na­dziei.

 

Sześć ko­biet i je­den męż­czy­zna pró­bu­ją opo­wie­dzieć sło­wa­mi, ru­chem i śpie­wem, bar­dzo zwy­czaj­ne hi­sto­rie lu­dzi, któ­rzy stra­ci­li wszyst­ko, któ­rzy nie mają już ni­cze­go prócz na­dziei. Na­dziei, któ­ra cza­sa­mi zmie­nia się w in­stynkt prze­ży­cia, a cza­sa­mi w zgo­dę na jego utra­tę.

 

Chciał­bym bar­dzo, aby­śmy dzię­ki na­sze­mu spek­ta­klo­wi, mimo z dnia na dzień ro­sną­cej agre­sji i stra­chu przed IN­NY­MI, mo­gli do­strzec w nich lu­dzi. Lu­dzi ta­kich jak my. De­mo­ny odej­dą, może wte­dy za­cznie się roz­mo­wa… 

(To­masz Ro­do­wicz, Łódź, luty 2016)

 

Spek­takl zo­stał wy­róż­nio­ny na­gro­dą "Zło­tej Ma­ski" za naj­lep­sze wy­da­rze­nie na sce­nie off w se­zo­nie 2015/2016, oraz otrzy­mał no­mi­na­cję w ple­bi­scy­cie „Łódź Jest Kul­tu­rą – NAJ­LEP­SZA PRE­MIE­RA 2015/2016”.

 

Spek­takl na mo­ty­wach dra­ma­tu „Za­ni­kam” Arne Ly­gre, tłu­ma­cze­nie: Elż­bie­ta Frąt­czak-No­wot­ny

W spek­ta­klu wy­ko­rzy­sta­ne są frag­men­ty utwo­rów po­etyc­kich Ru­mie­go oraz oso­bi­ste tek­sty ak­to­rów

Re­ży­se­ria i scenografia: To­masz Ro­do­wicz

Cho­re­ogra­fia: Ad­rian Bart­czak / Joanna Jaworska-Maciaszek / Sara Kozłowska

Mu­zy­ka: To­masz Krzy­ża­now­ski

Ko­stiu­my: Anna Racz­kow­ska

Świa­tło: To­masz Kru­kow­ski

Dźwięk: Mar­cin Do­bi­jań­ski

Zdję­cia: HaWa

Ob­sa­da pre­mie­ro­wa: Ja­nusz Adam Bie­drzyc­ki, Jo­an­na Chmie­lec­ka, Maj­ka Justyna / Sara Ko­złow­ska, Do­mi­ni­ka Krzy­ża­now­ska Gorz­kie­wicz, Mał­go­rza­ta Lip­czyń­ska, Eli­na To­ne­va

Ob­sa­da od 01.10.2017: Ewa Łu­ka­sie­wicz (go­ścin­nie), Ja­nusz Adam Bie­drzyc­ki, Jo­an­na Chmie­lec­ka, Maj­a Caban, Mał­go­rza­ta Lip­czyń­ska, Eli­na To­ne­va

Pro­duk­cja: Te­atr CHO­REA, Fa­bry­ka Sztu­ki w Ło­dzi

Pre­mie­ra: 31 mar­ca, 1 kwiet­nia 2016, sce­na Art_In­ku­ba­to­ra w Fa­bry­ce Sztu­ki w Ło­dzi, Ak­cja Do­tknij Te­atru - łódz­kie ob­cho­dy Mię­dzy­na­ro­do­we­go Dnia Te­atru

Czas trwa­nia: 75 mi­nut

Wiek wi­dzów: 16 + 

Więcej: https://www.chorea.com.pl/pl/spektakle/aktualne/szczelina/ 

More: https://www.chorea.com.pl/en/performances/current-repertoire/the-crack/

 

 

Warsztaty Teatru CHOREA

data: 22 kwietnia 2023 / sobota

godzina: 12:00-14:30

 

Warsz­ta­ty Te­atru CHO­REA to in­ten­syw­ny tre­ning ak­tor­ski i szan­sa do­świad­cze­nia na wła­snym cie­le ba­zo­we­go zja­wi­ska cho­rei – trój­jed­ni, czy­li po­łą­cze­nia ru­chu, dźwię­ku i sło­wa w jed­nym dzia­ła­niu. W trak­cie warsz­ta­tów kon­cen­tru­je­my się na pra­cy w gru­pie, pra­cy z cia­łem, gło­sem i ryt­mem oraz na po­szu­ki­wa­niu moż­li­wo­ści uży­wa­nia przez ak­to­ra wszyst­kich tych form eks­pre­sji jed­no­cze­śnie. Sta­ra­my się uru­cho­mić or­ga­nicz­ność ak­to­ra na spo­sób zbli­żo­ny do tego jak de­fi­nio­wał ją Gro­tow­ski. W me­to­dzie CHO­REI za­wsze obec­ne są dwa głów­ne wy­znacz­ni­ki ja­ko­ści: in­ten­syw­ność i ry­zy­ko - za­rów­no fi­zycz­ne jak i to wy­ni­ka­ją­ce z ko­niecz­no­ści prze­ła­ma­nia wła­snych ogra­ni­czeń. Nie cho­dzi nam o po­ka­zy­wa­nie i ucze­nie tech­nik, ale o uru­cho­mie­nie kre­atyw­no­ści każ­de­go z uczest­ni­ków. W trak­cie na­szych warsz­ta­tów za­wsze dą­ży­my do stwo­rze­nia no­we­go, twór­cze­go spo­tka­nia i kre­atyw­ne­go, ar­ty­stycz­ne­go wy­da­rze­nia.

 


Spektakl "Ragnarok"
data: 22 kwietnia 2023 / sobota
go­dzi­na: 19:30
miej­sce: Nor­we­ski Na­ro­do­wy Te­atr Tań­ca Współ­cze­sne­go - Car­te Blan­che, Bergen (Norwegia)

bilety: https://carteblanche.ticketco.events/no/nb/e/ragnarok__chorea_theatre__carte_blanche

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami Teatru CHOREA i Carte Blanche

 

Ra­gna­rok w nor­dyc­kiej mo­to­lo­gii ozna­cza „zmierzch bo­gów”, albo po pro­stu ko­niec sta­re­go świa­ta i po­czą­tek no­we­go. Jed­nak ty­tuł na­sze­go spek­ta­klu jest je­dy­nym od­nie­sie­niem, któ­re bez­po­śred­nio łą­czy go z mi­to­lo­gią. Po­czu­li­śmy, że to może pod­su­nie wi­dzom ko­lej­ną war­stwę in­ter­pre­ta­cyj­ną, a jed­no­cze­śnie spodo­bał nam się fakt, że ten ter­min jest tak do­sad­ny w swo­im zna­cze­niu.

 

Spek­takl opo­wia­da o no­wym świe­cie. I tu­taj chcie­li­śmy za­głę­bić się w pro­ble­ma­ty­kę czło­wie­czeń­stwa. Pro­ble­ma­ty­kę re­la­cji mię­dzy­ludz­kich, po­łą­cze­nia i kon­tak­tu ze sa­mym sobą oraz ob­ra­zu spo­łe­czeń­stwa, ale bez okre­ślo­nych ról czy hie­rar­chii.

 

Pra­cu­je­my z kon­cep­cją li­mi­nal­no­ści, kon­cen­tru­ją­cej się na by­ciu w miej­scu „po­mię­dzy”, któ­re sta­no­wi klu­czo­wy mo­ment w cen­tral­nej fa­zie ob­rzę­du przej­ścia. To miej­sce, w któ­rym już nie je­ste­śmy daw­ny­mi sobą, ale jesz­cze nie sta­li­śmy się ni­czym no­wym. To am­bi­wa­lent­ne, nie­jed­no­znacz­ne miej­sce przej­ścia. Chcie­li­śmy, żeby cały spek­takl był ta­kim miej­scem. Ro­dza­jem za­bu­rzo­nej, za­kłó­co­nej, wy­krzy­wio­nej, nie­po­ko­ją­cej sy­tu­acji, nie­pod­le­ga­ją­cej ja­kie­mu­kol­wiek po­rząd­ko­wi, z ro­dza­jem nie­ja­sne­go na­pię­cia i po­czu­cia nie­wy­go­dy.

 

Każ­da z ak­to­rek i każ­dy z ak­to­rów ma swo­ją wła­sną hi­sto­rię i wy­bie­ra swo­ją wła­sną ścież­kę, któ­rą po­dą­ża przez cały spek­takl. Cza­sa­mi ścież­ki się prze­ci­na­ją, wy­da­rza­ją się pew­ne re­la­cje. Chcie­li­śmy pod­kre­ślić ten dziw­ny ro­dzaj sa­mot­no­ści, osob­no­ści, obec­nej na­wet je­śli do­cho­dzi do spo­tkań i po­wią­zań, po­łą­czeń. Cho­dzi bar­dziej o od­na­le­zie­nie tego spe­cy­ficz­ne­go per­for­ma­tyw­ne­go sta­nu, w któ­rym po­tra­fi­my uważ­nie wsłu­chać się w sa­mych sie­bie - i dzię­ki temu czu­łe­mu i czuj­ne­mu słu­cha­niu - mo­że­my praw­dzi­wie usły­szeć in­nych.

 

Spek­takl "Ragnarok", zo­stał na­gro­dzo­ny jako NAJ­LEP­SZY SPEK­TAKL na Mię­dzy­na­ro­do­wym Fe­sti­wa­lu Te­atral­nym "COM • ME­DIA" w Aly­taus Te­atras na Litwie.

 

Twór­cy: Te­atr CHO­REA, Nor­we­ski Na­ro­do­wy Te­atr Tań­ca Współ­cze­sne­go - Car­te Blan­che
Pro­duk­cja: Fa­bry­ka Sztu­ki w Ło­dzi
Re­ży­se­ria i cho­re­ogra­fia: Ad­rian Bart­czak
Mu­zy­ka: To­masz Krzy­ża­now­ski / w spek­ta­klu wy­ko­rzy­sta­no utwór Arvo Pärt "STA­BAT MA­TER"
Ko­stiu­my i sce­no­gra­fia: Mar­ta Góźdź - El Bruz­da
Asy­stent re­ży­se­ra, współ­pra­ca dra­ma­tur­gicz­na: Wik­tor Mo­ra­czew­ski
Kon­sul­ta­cje cho­re­ogra­ficz­ne: An­na­bel­le Bon­néry
Ob­sa­da: Ja­nusz Adam Bie­drzyc­ki, Maja Ca­ban, Jo­an­na Chmie­lec­ka, Mi­chał Jóź­wik, Mał­go­rza­ta Lip­czyń­ska, Anna Ma­szew­ska, To­masz Ro­do­wicz
Świa­tło: To­masz Kru­kow­ski
Dźwięk: Mar­cin Do­bi­jań­ski / Ka­rol Skrzy­piec
Pla­kat: Fi­lip Ap­pel
Zdję­cia: Agniesz­ka Cy­tac­ka fo­to­gra­fia / Mar­cin Kor­bus
Kie­row­nicz­ka pro­duk­cji: Ola Shaya
Pro­duk­cja: Te­atr CHO­REA, Fa­bry­ka Sztu­ki w Ło­dzi, Nor­we­ski Na­ro­do­wy Te­atr Tań­ca Współ­cze­sne­go - Car­te Blan­che
W spek­ta­klu wy­ko­rzy­sta­no utwór Arvo Pärt "STA­BAT MA­TER", na chór mie­sza­ny i or­kie­strę smycz­ko­wą, z pły­ty CD "Pärt, A.: Sta­bat Ma­ter", (w: Cre­ator Spi­ri­tus, Har­mo­nia Mun­di Fr, 2011). Wy­ko­na­nia od­by­wa­ją się za zgo­dą wy­daw­nic­twa Uni­ver­sal Edi­tion A.G.
Pre­mie­ra: 19 sierp­nia 2022, Mię­dzy­na­ro­do­wy Fe­sti­wal Te­atral­ny Re­tro­per­spek­ty­wy
Czas trwa­nia: 80 mi­nut (bez przerw)
Wiek wi­dzów: 16+

Więcej: https://www.chorea.com.pl/pl/spektakle/aktualne/ragnarok/
More: https://www.chorea.com.pl/en/performances/current-repertoire/ragnarok/

 

 

 

Projekt ACT IN_OUT jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG i funduszy norweskich. 

 

Pokazy spektakli, warsztaty i spotkania odbędą się w ra­mach za­da­nia "ACT IN_OUT", re­ali­zo­wa­ne­go przez Fa­bry­kę Sztu­ki w Ło­dzi, we współ­pra­cy z Te­atrem CHO­REA z Ło­dzi i Te­atrem Car­te Blan­che z Ber­gen, dzię­ki gran­to­wi z Fun­du­szy Nor­we­skich i EOG. Wspól­nie dzia­ła­my na rzecz Eu­ro­py zie­lo­nej, kon­ku­ren­cyj­nej i sprzy­ja­ją­cej in­te­gra­cji spo­łecz­nej.


Do­fi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mi­ni­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Na­ro­do­we­go.

Za­da­nie jest współ­fi­nan­so­wa­ne z do­ta­cji Urzę­du Mia­sta Ło­dzi.

 

 

Archiwum

poprzednie aktualności

MG 0044

Spektakl "Szczelina" w Łodzi

miejsce i czas
14.04.2023
Fabryka Sztuki w Łodzi | Spektakl

Zapraszamy na pokaz spektaklu „Szczelina" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

tworcze kwiecien23 miesiac

Kwietniowe Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki

miejsce i czas
01-28.04.2023
Fabryka Sztuki w Łodzi | Warsztat

Za­pra­sza­my do udzia­łu w kwietniowych Twór­czych Warsz­ta­tach w Fa­bry­ce Sztu­ki w Ło­dzi. Warsz­ta­ty pro­wa­dzo­ne przez świet­nych in­struk­to­rów, prze­zna­czo­ne są dla dzie­ci, mło­dzie­ży, do­ro­słych i ca­łych ro­dzin. Sprawdź­cie har­mo­no­gram, za­no­tuj­cie daty, re­zer­wuj­cie miej­sca i czas.

JA FEUERBACH fot v2.HOLLYBABA 58

Spektakl "Ja, Feuerbach" w ramach cyklu "Spotkania z Mistrzem"

miejsce i czas
01.04.2023
Fabryka Sztuki w Łodzi | Spektakl

Za­pra­sza­my na po­kaz spek­ta­klu "Ja, Feu­er­bach", w re­ży­se­rii Paw­ła Gło­wa­te­go, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi, w ramach cyklu "Spotkania z Mistrzem 2023", organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.