CHÓR TEATRU CHOREA

Prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski

Chór: Elizabet Araj, Joanna Chmielecka, Barbara Cieślewicz, Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Barbara Guzek, Katarzyna Haniszewska, Dominika Jarosz, Michalina Jędrzejczak, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Anna Przybyt, Anna Redlin, Aleksandra Rutowicz, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Aleksandra Szałek, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Alicja Tranda, Maciej Bednarek, Jacek Czapnik, Marcin Kobyliński, Tomasz Krzyżanowski, Jacek Witych

 

Dołącz do nas na Facebooku

 

Chór Teatru CHOREA (dawniej Wielki Chór Młodej Chorei) to ludzie, którzy lubią razem śpiewać. Różni nas bardzo wiele. Wiek, pochodzenie, zawody. Nie przeszkadza to w cotygodniowych spotkaniach, na których pod okiem Tomasza Krzyżanowskiego rozwijamy warsztat muzyczno-rytmiczny i doskonalimy się w śpiewaniu. W swoim repertuarze mamy pieśni z całego świata: greckie, bułgarskie, gruzińskie, afrykańskie, skandynawskie i wiele, wiele innych. Grupa powstała w 2011 roku jako kontynuacja pracy i energii rozbudzonej przez widowisko "Oratorium Dance Project".

Zaczęło się w 2011 roku, kiedy pracowaliśmy nad międzynarodowym widowiskiem taneczno-muzycznym "Oratorium Dance Project". Projekt rozpoczął się od serii warsztatów przeprowadzonych przez Teatr CHOREA w łódzkich szkołach, ośrodkach wychowawczych, ośrodkach MONAR i MOPS, w których wzięło udział ponad 500 młodych uczestników. Z tej grupy wybraliśmy 120 osób. Ostatecznie w projekcie wzięło udział i wytrwało do końca 100. Celem projektu było zwrócenie się do środowisk defaworyzowanych i do grup społecznych, które na codzień nie mają styczności ze sztuką. Kryterium uczestnictwa nie była defaworyzacja, ale talent i pasja.

Kolejnym zamierzeniem zrealizowanym z pełnym sukcesem było spotkanie wysokiej klasy profesjonalistów z dziedziny tańca i muzyki z utalentowanymi amatorami i zniwelowanie różnic poziomu wykonawczego. Aby to osiągnąć, musieliśmy znaleźć klucz, jakiś kod dostępu do tych młodych (i nieco starszych) ludzi. Szukaliśmy wspólnej płaszczyzny, nie zawodowej, nie klasycznej poprzez nuty, ale takiej, która pozwoliłaby nam wytłumaczyć „młodym” naszą wcale nie łatwą muzykę, jej nieparzyste rytmy, nieoczywiste harmonie i skomplikowane struktury. Sięgaliśmy do tego co było dla nas intuicyjne, co czujemy i w co wierzymy. Spotykaliśmy się z kilkoma grupami warsztatowymi przez kilka miesięcy. Tupaliśmy, klaskaliśmy, chodziliśmy w rytmie, rysowaliśmy rytmy, śpiewaliśmy. Staraliśmy się obudzić niedoświadczone, nieświadome głosy, ciała i krążącą w nich muzyczną energię. Droga była długa, kręta i w dodatku pod górę, ale efekt końcowy zaskoczył i przeszedł najśmielsze oczekiwania. 50-cio osobowy chór złożony z uczniów, uczennic, studentów, studentek, doktorantek, budowlańców, szwaczek czy ekonomistów stanął u boku Chóru i Orkiestry Filharmonii Łódzkiej oraz znakomitych muzyków jazzowych i wyśpiewał ponad godzinne przedstawienie. Bez nut i z pamięci, co wprawiło w osłupienie zgromadzoną publiczność oraz muzyków i chórzystów Filharmonii.

Obudzone wtedy energia, pasja i głód wspólnego śpiewania nie mogły zostać zaprzepaszczone. Powstał CHÓR TEATRU CHOREA (dawniej Wielki Chór Młodej CHOREI). Od początku 2012 roku aż do dziś, spotykamy się raz w tygodniu. Skład oczywiście ewoluował, ale trzon pozostaje niezmienny. Przez 7 lat przeszliśmy długą drogę i porządny „trening” muzyczny. Kilka osób poznało nuty czy podstawowe terminy muzyczne, ale wciąż pracujemy tak jak na początku. Staramy się nie czytać muzyki, nie odtwarzać, ale dotrzeć do jakiegoś głębszego jej zrozumienia czy może bardziej czucia. Wierzymy, że nauka z wykorzystaniem różnych bodźców, słuchowych, wzrokowych, ruchowych pozwala na bardziej organiczne i głębsze przyswajanie muzyki. Poprzez wspólne chodzenie, ćwiczenia rytmiczne, body percussion szukamy wspólnego pulsu grupy i jakiejś organiczności. Oswajamy się z wielopiętrowymi harmoniami i polifonicznym śpiewem.

Na naszej drodze spotkaliśmy wiele osób od których uczyliśmy się jak słuchać i jak wydobywać głos, jak budować utwory czy aranżować głosy. Poznawaliśmy pieśni z różnych kultur i tradycji muzycznych.

Szkoliliśmy się i pracowaliśmy z takimi artystami jak: Maciej Kaziński, Natalia Przybysz, Natalia Grosiak, Piotr Rogucki, Krzysztof Zalewski, zespół L.Stadt, Maria Todorova (Bułgaria), Theodosii Spasov (Bułgaria), Tempus Fugit (Kosryska), Vakhtang Pilpani (Svanetia, Gruzja), Teatr Slava (Szwecja), Hannibal Means (USA), Sakhioba (Gruzja), Arve Henriksen (Norwegia), Tord Gustavsen (Norwegia) i inni. 

Chór ma w swoim dorobku kilka koncertów: „Pieśni Świata”, „Wiatr z Południa”, „Lulabajki”, „Engi Vengi”, „Spojrzystość czyli Leśmian na 25 głosów”, "CHOREA. Noc Muzyki".

Wzięliśmy udział w kilku spektaklach i projektach muzycznych, między innymi: spektakl „Umrzeć w Atenach” (reż. Dara Weinberg), spektakl „Bachantki” (reż. Tomasz Rodowicz), spektakl „Szpera 42” (reż. Ruthie Osterman, Tomasz Rodowicz), spektakl „DERBY.Białoczerwoni” (reż. Tomasz Rodowicz), spektakl „Dialogus de Passione” (reż. Konrad Dworakowsk)i, koncert „L.Story” wraz z zespołem L.Stadt, koncert "Fortell Livet / Powiedz życie" (reż. Erik Hillestad i Juhni Dahr).

Braliśmy też udział w nagraniach kilku albumów muzycznych: „Lulabajki” z muzyką dla małych i dużych, „L.Story” zespołu L.Stadt oraz „Wola życia” Magdy Frączek.

 

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.